Het redactieschema is een geschreven document voor de planning van de inhoud die op sociale media, websites of blogs zal worden gepubliceerd.
In feite is het een verzameling marketingstrategieën die als doel hebben een bepaalde doelgroep te bereiken waarvoor een bepaalde post bedoeld is.
Via het redactieschema wordt vastgesteld:
- Hoeveel posts per week er gepubliceerd moeten worden;
- Op welke doelgroep het betrekking heeft;
- De doelen die bereikt moeten worden;
- De inhoud die in de posts geschreven staat.
Hoe maak je een redactieschema?
Een redactieschema vereist een duidelijke marketingstrategie die rekening moet houden met enkele fundamentele elementen:
- Het merk perfect kennen: essentieel punt, omdat het helpt om de boodschap te identificeren die aan de lezers moet worden overgebracht en om de relevante doelgroep te bepalen, zodat de onderwerpen kunnen worden vastgesteld;
- Concurrenten analyseren: een grondige analyse van de concurrenten è essentieel om de juiste informatie te verkrijgen en een stap voor te zijn op anderen;
- Doelen stellen: Het redactieschema moet concrete doelen hebben om te bereiken in de publicatie van berichten;
- De communicatiestijl kiezen: in een goed redactieschema è het belangrijk om te kiezen hoe je de boodschap wilt overbrengen, het moet zeer creatief, gemakkelijk te begrijpen en impactvol zijn voor de lezer;
- De toon van de stem vaststellen: è het erg belangrijk om de eigen toon van de stem te bepalen waarmee je de boodschap aan de lezer communiceert, deze moet uniek, origineel en direct herkenbaar zijn.
Hoe moet de inhoud van de berichten zijn?
Om een inhoud interessant te maken, moet deze zijn:
- Informatief: è het belangrijk om exclusieve nieuws te delen die nog niemand heeft gezien;
- Vermakelijk: met berichten/video's die dienen voor de vermaak van het publiek, terwijl ze in thema blijven met jouw merk;
- Emotioneel: dit zijn de meest voorkomende berichten, omdat ze inspelen op de emoties van de lezer.
Voor een analyse van je eigen doelen is het essentieel om diensten zoals Google analytics te gebruiken voor het verzamelen van gegevens over reclamecampagnes, zoals het aantal weergaven van een advertentie-inhoud, demografische gegevens van de doelgroep, het aantal conversies.
Deze gegevens helpen te begrijpen welke elementen werken en of er aspecten van de reclamecampagne zijn die verbeterd of vervangen moeten worden.
Voorbeelden van redactieschema's op sociale media
Deze video's leggen uit hoe je een goed contentplan voor sociale media kunt maken, door verschillende eenvoudige stappen te volgen:
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.