Het Supply Side Platform, ook wel SSP genoemd, is een technologisch platform.
Het stelt advertentiebedrijven en uitgevers in staat om hun advertentieruimte in real-time te verkopen, ook wel ad inventory genoemd.
Bovendien stelt het hen in staat om hun advertentie-inventaris te beheren en te vullen met advertenties, waarbij ze de verkoop van hun online multimediaruimte optimaliseren.
In tegenstelling tot advertentienetwerken die zich rechtstreeks tot adverteerders richten, bieden de SSP diensten aan uitgevers, namelijk: websites of apps.
Hoe de SSP Werkt
Om de koop en verkoop van advertentieruimte te vergemakkelijken, is dit platform ingevoerd.
De SSP's werken met een “waterfall” of cascade model.
In de praktijk controleert het platform alle biedingen, totdat het de beste vindt.
De SSP is een multifunctioneel platform dat wordt gebruikt:
- Met een mobiele app die advertentieruimte heeft en die wordt betwist door meer dan één adverteerder;
- Als de SSP verbinding kan maken met de app, communiceert deze met de ad exchange (platform dat de realtime koop en verkoop van inventaris van reclame netwerken faciliteert) die op zijn beurt hem informeert dat de ruimte beschikbaar is voor een bepaalde prijs;
- Daarna stuurt de ad exchange een bericht naar verschillende digitale signaalverwerkers (DSP).
Dit proces duurt enkele seconden en stelt de uitgever in staat om effectief te monetiseren met zijn advertentieruimte.
Componenten van een SSP
Het SSP-platform heeft verschillende functionaliteiten en verschillende componenten, namelijk:
- Achterkant en infrastructuur : processen die de verkoopcapaciteit van advertentieruimte verhogen;
- Integraties : SSP's kunnen integreren met andere platforms om zowel de verkoop van advertentieruimte als het maximaliseren van winst te vergemakkelijken;
- Ad Exchange : impliceert de functionaliteit van advertentie-uitwisseling, waardoor uitgevers rechtstreeks in contact kunnen komen met adverteerders zonder verbinding te maken met externe advertenties;
- Tracker : verzamelen gegevens over de website en de doelgroep;
- Database: ontvangt de gegevens van de tracker en biedt uitgevers meer transparantie over de prestaties van de campagne.
Technologische platforms winnen zeer snel terrein in de wereld van reclame, omdat het het proces van kopen en verkopen zowel op mobiel als op desktop optimaliseert.
Meest populaire SSP's
Er zijn verschillende verkopers van deze platforms, de belangrijkste zijn:
Voor de uitvinding van dit platform kochten adverteerders handmatig ad impressions met menselijke interactie, maar toen er te veel advertentieruimtes waren geworden, werd het moeilijk om ze afzonderlijk te controleren en te bestuderen.
Dus het supply side platform is een ware openbaring geweest.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.