Voor een webinar worden online gratis evenementen bedoeld die live worden gevolgd, waarbij je je gewoon kunt inschrijven door een kort contactformulier in te vullen of eenvoudigweg een directe uitnodiging van het bedrijf dat dit evenement organiseert kunt ontvangen.
In de praktijk is het een vergadering of presentatie online in real-time, die klanten de mogelijkheid biedt om zich vanuit elke hoek van de wereld aan te sluiten. Dankzij deze eigenschap is het een effectief hulpmiddel voor marketing en een essentieel communicatiekanaal op momenten waarop fysieke conferenties, seminars en beurzen niet georganiseerd kunnen worden.
De kenmerken van het webinar
De belangrijkste kenmerken van webinars zijn veelzijdig, en we kunnen ze onderverdelen in:
- De interactiviteit: het vermogen om te discussiëren, informatie in real-time te verzenden en te ontvangen, ook dankzij de optie "scherm delen";
- De registratie van de interventies: zodat ze later opnieuw bekeken kunnen worden;
- Het creëren van virtuele borden: waar concepten uitgelegd en aantekeningen gemaakt kunnen worden;
- De kostenbeheersing: er is geen investering in een budget nodig en het huren van locaties;
- De minimale inspanning voor organisatie: er gaat geen tijd meer verloren met het kiezen van catering en het organiseren van reizen.
Dankzij deze kenmerken, kan men meer mensen bijeenbrengen dan bij een fysiek evenement. Dus, samen met minder organisatorische inspanning, voegen we ook meer gasten toe om deel te nemen, wat leidt tot meer interactie.
Hoe werkt een webinar?
De functionaliteit van een webinar is heel eenvoudig, meestal ontvangt u kort voor het begin van het evenement een e-mail met een link waarmee u verbinding kunt maken en toegang kunt krijgen tot het gekozen platform voor de presentaties.
De spreker presenteert zijn presentatie, met de optie om het scherm te delen, om duidelijker en sneller te zijn.
Voor iedereen die zich heeft ingeschreven, is deelname bijna altijd gratis, behalve in gevallen waarin de webinars privévergaderingen zijn en een toegangsprijs vereisen.
Zodra het webinar is begonnen, is het mogelijk om vragen te stellen zonder de spreker te onderbreken en uw vragen in de chat op te schrijven.
Een webinar kan één tot twee uur duren, niet langer, en kan worden gehouden op verschillende platforms.
Waarom een webinar gebruiken?
Het webinar biedt training over specifieke onderwerpen, en de communicatiebehoeften die door een webinar worden beheerd zijn:
- Afstandsonderwijs
- Opleidingsgesprekken
- Conferenties
- Presentaties van nieuwe producten
- Presentatie van marktonderzoeksresultaten
- Sectoranalyse
- Workshops
Belangrijk! Zodra het onderwerp en het platform zijn geselecteerd, moet er een “agenda” worden voorbereid en moet ervoor worden gezorgd dat het eerste online evenement niet langer dan een uur duurt om te voorkomen dat je publiek de concentratie verliest.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.