Wat is just in time

Just in time betekent letterlijk net op tijd” en is een productiesysteem dat de fabricage van producten op basis van de vraag op de markt voorziet.

Het is een voorraadbeheer methode gericht op het beperken van verspilling die kan optreden bij de aankoop van goederen en materialen op basis van de verzoeken van de markt.

Wanneer je de productie niet anticipeert, accumuleer je dus geen overtollige voorraden, wat resulteert in een kostenreductie.

Het just in time voorraadbeheer vereist een grote coördinatie tussen producenten en leveranciers, omdat de leveringen alleen op hun bestemming aankomen wanneer ze klaar moeten zijn om weer verkocht te worden.

Hoe Just in time toe te passen 

Just in time heeft twee doelstellingen: optimalisatie van het beheer en vermindering van verspilling.

Het just in time-model moet aan enkele vereisten voldoen:

  • Vloeiende en constante informatiestroom: dat wil zeggen de coördinatie tussen leveranciers, producenten en klanten;
  • Prioriteit geven aan de leverancier: het kopen van grote hoeveelheden producten op de achtergrond plaatsen.

Een minimaal voorraad hebben, stelt je in staat om te werken op basis van de vraag, maar niet volledig afhankelijk van deze te zijn.

Voordelen van Just in Time

Het Just in Time-model biedt verschillende voordelen voor bedrijven: 

  • Verlaagt de opslagkosten: als alleen het strikt noodzakelijke wordt geproduceerd, wordt de voorraad verminderd en dalen de kosten die eraan verbonden zijn;
  • Vermindert het risico van veroudering van producten: als er altijd met lage voorraadniveaus wordt gewerkt;
  • Biedt bedrijven een grotere reactievermogen: om in te spelen op variabiliteit in marktvraag.

Dus, om Just in time toe te passen, moet men de doelen begrijpen die aan het bedrijf moeten worden gesteld, de behoeften van de consumenten en de belangrijkste vereisten hebben om geen overtollige goederen te verspillen.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.