Lead scoring is een methode van marketing die zeer nuttig is voor bedrijven omdat het mogelijk maakt om potentiële klanten te classificeren op basis van de verworven prioriteit.
In de praktijk worden de verschillende leads, op basis van de waargenomen waarde, geclassificeerd, waarbij de meest gekwalificeerde van de minder gekwalificeerde worden geïdentificeerd.
Lead scoring stelt dus de marketingteams in staat om de meest geschikte aanpak te kiezen tussen de verschillende soorten leads op basis van de totale score die ze hebben.
Modellen van lead scoring
De strategieën voor lead scoring kunnen verschillende scores hebben afhankelijk van de lead waarmee wordt gewerkt.
De toegewezen gegevens kunnen expliciet en impliciet zijn.
Expliciete gegevens
Expliciete gegevens hebben betrekking op het profiel met alle kenmerken van de leads.
Dus de gegevens die betrekking hebben op het profiel van de potentiële klant kunnen zijn:
- Seks, leeftijd en herkomst;
- De sector waarin zijn bedrijf actief is;
- De rol of functie;
- Het inkomen;
- Het aantal werknemers.
Deze gegevens kunnen heel eenvoudig worden verzameld door een contactformulier in te laten vullen.
Impliciete gegevens
De impliciete gegevens hebben betrekking op de acties en de betrokkenheid van de leads.
Daarom worden alle gegevens verzameld die betrekking hebben op de interacties van de lead met het bedrijf.
Impliciete gegevens zijn indicatoren van interesse en voorkeuren van potentiële klanten en wat hen heeft aangezet om informatie over de producten van het betreffende bedrijf te zoeken.
Tussen de soorten impliciete gegevens vinden we:
- Online activiteiten: gemonitord via de trackingtools die op het web aanwezig zijn;
- Informatieaanvragen: via sociale media, e-mail, telefoon enzovoort;
- Deelname: aan evenementen die door het merk worden gepromoot.
Dankzij alle verzamelde gegevens is men in staat om de verschillende potentiële klanten binnen de funnel van conversie te positioneren.
Soorten leads
Leads worden geclassificeerd op basis van de beoordeling van het bedrijf.
Er zijn schalen om leads te classificeren, zoals bijvoorbeeld:
- Niet-gekwalificeerde lead: wanneer deze weinig punten heeft behaald, van 1 tot 4;
- Tussentijdse lead: met punten verschillend van de eerste, van 5 tot 10;
- Gequalificeerde lead: met meer dan 10 punten.
De punten die gekozen worden voor de beoordeling van een lead kunnen variëren afhankelijk van het bedrijf dat beslist hoe en wanneer ze toegekend worden.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.