De loyalty è een verzameling van keuzes die door een bedrijf of onderneming worden gemaakt, waardoor het de vertrouwen van een klant wint en deze dus te fideliseren.
Over het algemeen zijn deze keuzes erg belangrijk omdat ze ervoor zorgen dat degenen die al klant zijn, niet weggaan, door hen voordelen te bieden die hen tevreden en blij maken met de keuze voor dat bedrijf.
Een tevreden klant zal graag terugkomen om bij dezelfde verkoper te kopen, die het belangrijke doel heeft bereikt om een langdurige klant te verzekeren. Bovendien vereist het om een klant trouw te maken minder inspanningen dan nodig zijn om nieuwe klanten te vinden.
Om dit alles te bereiken zijn er acties die de verkoper kan ondernemen zodat de klant nog meer geneigd is om terug te komen. Deze vormen het Loyaliteitsprogramma.
Wat is het loyaliteitsprogramma
Wanneer we het hebben over het loyaliteitsprogramma (of fidelity program), praten we over een veelgebruikt instrument waarmee voordelen worden gegeven aan klanten die lid worden. Laten we enkele van de vele mogelijke oplossingen bekijken:
- Loyaltykaart: è een van de meest voorkomende en wijdverspreide gevallen; normaal gesproken stelt het de klant in staat om punten te sparen. Bij het bereiken van een bepaalde hoeveelheid punten heeft deze recht op het inwisselen van een prijs, die kan variëren van een bepaald percentage korting op een volgende aankoop tot een geschenk. Met dit systeem is de klant niet alleen al in hoge mate loyaal, maar zal hij ook worden aangemoedigd om verdere aankopen te doen met als doel de prijs te bereiken;
- Een andere methode zou kunnen zijn om een VIP-programma te creëren. De klant die zich bij dit systeem aansluit, zal voordelen hebben ten opzichte van klanten die geen deel uitmaken van het programma. Bijvoorbeeld, hij kan eerder toegang krijgen tot bepaalde producten of ze kopen tegen een lagere prijs. In veel gevallen vereist deelname aan het VIP-programma dat de klant zich inschrijft voor een lidmaatschapsbijdrage;
- Wedstrijden en Giveaway: dit is duidelijk een interessante en veelvoorkomende keuze, vooral met het gebruik van sociale media. Met deze soorten initiatieven is het doel om iedereen te betrekken die dicht bij het merk staat, ervoor te zorgen dat ze het niet uit het oog verliezen en actief zijn initiatieven te monitoren.
Wat hier net is opgesomd, zijn slechts enkele van de mogelijke keuzes die kunnen worden toegepast om klantloyaliteit te bereiken. Er zijn veel complexere, gestructureerde en voordelige opties.
Om af te sluiten kunnen we zeggen dat een van de belangrijkste doelen van het bedrijf blijft om altijd de eerste keuze voor de klant te zijn.
En loyaliteit vertegenwoordigt alles wat het bedrijf in dit opzicht en met dit doel kan (en moet) doen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.