Wat is loyaliteitsmarketing

Loyalty marketing is een verzameling van incentives die klanten aanmoedigen om opnieuw bij een bepaald bedrijf of leverancier te kopen, maar vooral probeert het de klant te binden door speciale connecties rechtstreeks met het merk.

Om het succes van een bedrijf te waarborgen, moet je niet alleen denken aan de verkoop van een product maar aan de loyaliteit van de klant die nodig is om de omzet van het bedrijf te verbeteren.

Loyalty marketing is een van de meest gebruikte opties op het gebied van e-commerce, om marketingstrategieën uit te voeren die gericht zijn op klantloyaliteit en het behouden van het vertrouwen van de klant.

De voordelen van loyalty marketing

Het implementeren van een loyalty marketingstrategie kan verschillende voordelen opleveren, waaronder:

  • Verhoog de verkoop per individuele klant: het is gemakkelijker om te communiceren met iemand die je al kent, dus de klant heeft de neiging om het product van een al bekend bedrijf opnieuw aan te schaffen; in wezen ga je altijd terug naar waar je je goed voelde, toch?! 
  • Bouw hechtere relaties op: hoe dichter je bij de klant bent, hoe meer je de verkoop zult verhogen;
  • Genereer ambassadors: als een klant loyaal is, is de kans groter dat hij over jou praat op sociale media;
  • Voorkom prijsconcurrentie: Mensen die waarde hechten aan een merk hechten minder belang aan prijsverschillen.

Veel merken hebben loyalty marketing gekozen als strategie om hun resultaten, klantrelaties en verkopen te verbeteren.

Loyalty marketing: loyaliteitsprogramma

Klanten die sterk verbonden zijn met het merk, zijn meer geneigd om een product te kopen, het geheim ligt in het kunnen creëren van inzichten met impact en oplossingen bieden om aan elke behoefte van een klant te voldoen.

É belangrijk om het vertrouwen van een klant op te bouwen en de persoonlijkheid van het merk te tonen, om contact en communicatie met de klant solide te houden.

Om een loyaliteitsprogramma te realiseren en mensen verliefd te laten worden op jouw merk, moet je:

  • Ontdekken wie jouw klanten zijn ( doelgroep) en wat ze echt willen: loyaliteitsprogramma's beginnen met het aanbieden van kortingen of spaarpunten op aangekochte producten, de klant wil op de een of andere manier besparen, dus dit is de eerste stap om opgemerkt te worden en een loyaliteitstraject te starten. Het belangrijkste doel van deze strategie is het versterken van de relatie met klanten; om dit te bereiken is de eerste stap belangrijk om hen te leren kennen;
  • Investeren in de aandacht van de klant: om een loyaliteitsprogramma te creëren, is het belangrijk om een geschikte aftersales service voor elk type product te hebben, zodat je kunt uitleggen en de klant kunt overtuigen om lid te worden van het loyaliteitsclub, ter ondersteuning van jouw bedrijf en jouw producten;
  • Kies verschillende incentives dan competitor: de loyaliteitsmarketingprogramma's verschillen van elkaar, è belangrijk om te testen welke programma werkt voor jouw bedrijf door alle inhoud aan te passen en het perfecte model voor jou te creëren!

    Loyaliteitsmodellen

    Zoals ik in de vorige alinea heb uitgelegd, è het belangrijk om het juiste model voor jouw bedrijf te kiezen, we kunnen er verschillende opsommen:

    • Puntenprogramma: è de meest traditionele methode, waarbij klanten punten verzamelen naarmate ze aankopen doen;
    • Niveaus beloningen: afhankelijk van hoeveel je uitgeeft, bereik je een vastgesteld niveau, hoe meer je koopt, hoe hoger je komt en daardoor meer voordelen krijgt;
    • Hybride model: è een programma dat is gebaseerd op het aankoopgedrag van zijn klanten, waarmee je online kunt betalen en punten of sterren kunt accumuleren om in te wisselen voor gratis producten;
    • Multimerkenbeloningen: de associaties tussen verschillende producten zijn erg interessant, omdat ze klanten in staat stellen om meer punten en meer prijzen te accumuleren.

    Als de toegepaste loyaliteitsmarketingstrategie effectief blijkt te zijn, zal het je in staat stellen om meer klanten te binden, wetende dat zij belangrijk voor je zijn en dat je hen nooit zult verlaten.

    Hoe een effectieve loyaliteitsmarketingstrategie op te bouwen

    Een klant binden betekent voldoen aan zijn behoeften en vereisten met betrekking tot een product of een dienst.

    É heel belangrijk is echter om de klant niet te vergeten na de eerste aankoop, maar hem altijd in overweging te nemen wat betreft de aanbiedingen en promoties die er op de markt zijn.

    Om een effectieve loyaliteitsmarketingstrategie op te bouwen, is het noodzakelijk om te begrijpen wie je klanten zijn en wat ze echt willen, door al je aandacht te investeren in de behoeften van de klant.

    Als klanten tevreden zijn over de prestaties van jouw bedrijf, de afgeronde aankoop en de altijd beschikbare klantenservice, kunnen de feedback alleen maar positief zijn. 

    Als de klant è in de watten gelegd en gevolgd wordt, neigt hij ernaar meer te kopen, in wezen is loyaliteitsmarketing ontstaan om het vertrouwen van consumenten te belonen.

    Deel dit artikel op sociale media:
    Wil je beginnen met werken met het web?

    Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

    Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

    Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

    Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.