Wat is analytische marketing

Analytische marketing is een verzameling van tools die worden gebruikt voor het verzamelen en analyseren van informatie over de business van het bedrijf.

In de praktijk worden analyses uitgevoerd om beter te begrijpen welke strategieën moeten worden toegepast om de vastgestelde doelstellingen te bereiken.

Om ervoor te zorgen dat deze activiteiten effectief zijn, is het belangrijk een expert in de sector in te schakelen, ook wel marketing information system genoemd.

Dit verzamelt marktdata-analyse en onderzoekt het profiel, het gedrag en de houding van de klanten om vervolgens de meest effectieve strategie voor het bedrijf toe te passen.

Er zijn twee vormen van analytische marketing op basis van het onderwerp van de analyse:

  • Buitenlandse analytische marketing: als het onderwerp van analyse kennis is van de externe omgeving van het bedrijf, namelijk vraaganalyse, consumentonderzoek en analyse van de concurrent;
  • Interne analytische marketing: als het onderwerp van analyse de evaluatie van de prestaties van het bedrijf of het behalen van de doelstellingen is, en alles wat betrekking heeft op de interne diensten van het bedrijf.

Het is belangrijk om beide in overweging te nemen, omdat nuttige informatie zowel binnen als buiten het bedrijf beschikbaar is. 

Hoe de concurrentieanalyse uit te voeren

 Om een goed begrip te krijgen van je concurrenten, is het belangrijk om jezelf enkele belangrijke vragen te stellen: 

  • Wat verkopen de concurrenten?
  • Welke positie hebben ze op de markt?
  • Hoe breed is hun aanbod?
  • Welke prijzen hanteren ze voor hun producten en diensten?
  • Is hun merk zeer bekend?
  • Welke marketingstrategieën passen ze toe?
  • Hoe gebruiken ze communicatie?

Van hieruit kunnen alle strategische marketingacties worden gepland die het bedrijf in staat stellen zich te onderscheiden van alle anderen.

Inderdaad, dankzij analytische marketing is het mogelijk om de concurrentie te bereiken en te overtreffen zonder blindelings te experimenteren en dus effectieve en goed doordachte strategieën toe te passen.

Elementen van analytische marketing

Analytische marketing omvat verschillende essentiële elementen voor het uitvoeren van een effectieve strategie: 

  • Concurrentie: bedrijven die op bepaalde kenmerken lijken binnen hetzelfde marktsegment. Ze kunnen gemeenschappelijke productietechnieken, verkooptechnieken en de capaciteit om aan de behoeften van consumenten te voldoen hebben;
  • De bedrijven die aanwezig zijn in een bepaald segment: het aantal vergelijkbare bedrijven dat aanwezig is binnen een bepaald gebied;
  • Beoordeling van de gehele sector: concurrenten, potentiële klanten, leveranciers, klanten en vervangende producten.

Concluderend is het doel van analytische marketing om alle benodigde informatie te verzamelen voor het strategisch opzetten van marketingcampagnes.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.