Marketingonderzoek, oftewel marktonderzoek, is niets anders dan een eenvoudig marktonderzoek om de verzameling van informatie over de updates van marketingstrategieën te bevorderen en de beslissingen die genomen moeten worden voor een perfecte strategie te optimaliseren.
We kunnen marktonderzoeken kwalificeren met:
De gebruikelijke categorisatie:
- Kwalitatief onderzoek: waarbij informatie wordt verzameld die een onderwerp beschrijft, zoals indrukken, meningen of standpunten.
- Kwantitatief onderzoek: waarbij de statistische gegevens die het onderzoek genereert worden verzameld, met als doel het probleem te kwantificeren en te begrijpen hoe relevant dat specifieke onderzoek is.
Met de wetenschappelijke categorisatie:
- Verkennend: dat de aard van het probleem verduidelijkt en aanwijzingen geeft om te voorkomen dat het probleem zich herhaalt bij toekomstige onderzoeken.
- Beschrijvend: houdt zich bezig met het beschrijven van de competitieve structuur van een markt.
- Causaal: experimenteert met onderzoeken tussen meerdere variabelen om te beslissen welke de beste is.
En met de categorisering op basis van het doel:
- Onderzoeken van de potentieel van een product of dienst.
- Onderzoeken van de tevredenheid van de klant.
- Analyse van de prijs.
- Segmentatie van de vraag: dat wil zeggen de keuze van de klant die men wil bedienen.
Hoe doe je marktonderzoek?
Marktonderzoek doen is erg belangrijk om gelijke tred te houden met de huidige trends en altijd een concurrentievoordeel te hebben ten opzichte van de concurrentie.
Het kan je helpen om de smaken van consumenten te begrijpen en of jouw product geschikt zou kunnen zijn voor dat type markt of die soort klanten.
Om te beginnen met marktonderzoek moet je jezelf vragen stellen en je moet jezelf antwoorden geven, te beginnen met:
- Wie is jouw doelgroep? Bepaal wie jouw product of dienst zou kunnen gebruiken zodat je het direct kunt richten op jouw type klant.
- Waar kan ik ze online vinden? Bepaal waar jouw typische klanten regelmatig verbinding maken: Facebook, Google, Instagram.
- Wie beïnvloedt hen? Bepaal wat jouw klant sterk beïnvloedt, waar ze nieuws lezen dat betrekking heeft op jouw sector, naar wie ze willen opkijken.
Nadat je deze vragen hebt gesteld, moet je weten waar en hoe je antwoorden zult krijgen, je kunt proberen met:
- Enquêtes.
- Groepen vormen om te laten weten waar je aan werkt en om de publieke opinie te vragen.
- Vragenlijsten voorstellen aan klanten om hun behoeften te analyseren en deze te vervullen.
- Telefoongesprekken afnemen.
- Online interviews afnemen.
Zodra je ook de vragen hebt beantwoord die je jezelf hebt gesteld ben je klaar om goed marktonderzoek te doen.
Case study:
Onderzoek naar de vraag in de detailhandel:
Een regionale retailer heeft onderzoek gedaan naar de marktvraag.
De retailer wilde beter begrijpen hoe consumenten zijn merk waarnemen, het profiel van de consument en klant begrijpen, de merkpercepties identificeren en de marktvraag naar meubels evalueren.
Dus heeft hij twee online enquêtes gemaakt: één voor de leden van de gemeenschap in het marktgebied van de retailer en één voor hun klantenbestand.
Elke enquête is gesegmenteerd om twee geografische gebieden te bereiken.
Dit heeft het mogelijk gemaakt om te bepalen hoe klanten in "positie 1" zich verhouden tot "positie 2”.
De resultaten van de studie waren:
- Verschil in inkomen van huishoudens. De trends in de bevolking zijn geïdentificeerd tussen het type publiek (klanten en leden van de gemeenschap) en de referentiegeografie.
- De merkherkenning was hoog onder klanten en gematigd hoog onder de algemene leden van de gemeenschap in beide geografische gebieden.
- Het uitgegeven bedrag voor de totale kosten van meubels en apparatuur voor het huis zou tussen 2017 en 2022 in beide geografische locaties niet moeten veranderen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.