Wat is massamarketing

Massamarketing, of massamarketing, bestaat uit een marketingstrategie die is gebaseerd op de verkoop van goederen en diensten.

Deze strategie is ontstaan met de bedoeling om zoveel mogelijk producten aan zoveel mogelijk mensen te verkopen.

De communicatie van massamarketing is gebaseerd op het one-to-many-model, (het bedrijf verspreidt een reclameboodschap, die wordt overgebracht en verspreid onder een publiek van consumenten via de traditionele media  of massamedia.

Kortom, massamarketing leidt de consument naar de keuze voor een bepaald product tijdens het aankoopproces via de belangrijkste media.

Voordelen en nadelen van massamarketing

Massamarketing is een marketingstrategie die zijn voordelen heeft, maar ook zijn nadelen.

De positieve aspecten van massamarketing zijn:

  • Budget verlaagd: er is geen behoefte aan grote investeringen met massamarketing;
  • Maakt gebruik van de mogelijkheden van sociale netwerken: stelt in staat om activiteiten te creëren zonder kosten;
  • Verzamelt een breed publiek: maakt het mogelijk om de zichtbaarheid van een merk te vergroten door een veel breder doelwit te veroveren.

Als er veel voordelen zijn, mogen we de nadelen die massamarketing voor het bedrijf kan meebrengen niet onderschatten, namelijk:

  • Het risico dat je jouw doelgroep niet vindt: omdat het zich richt op een zeer hoog publiek;
  • Er is een risico op een overbevolking van mensen: aangezien het gaat om een communicatiesysteem en promotie met lage kosten, wordt het bestormd door alle soorten bedrijven, wat leidt tot overbevolking van bedrijven die dezelfde marketingstrategieën gebruiken in dezelfde communicatiekanalen.

In de huidige markt zijn alle bedrijven voortdurend op zoek naar nieuwe tools en nieuwe effectieve marketingstrategieën om de aandacht van klanten te trekken.

Zo is massamarketing ontstaan, dat erop gericht is om dat specifieke product tussen alle andere beschikbare producten te laten herkennen, zodat de aandacht van de klant wordt getrokken en men hem kan veroveren.

Verschil tussen massamarketing en direct marketing

Zoals we al zeiden, maakt massamarketing gebruik van de media om een reclameboodschap over te brengen en een product te verkopen.

De direct marketing, daarentegen,  is een type communicatie waarbij de bedrijven rechtstreeks communiceren met specifieke klanten, zonder de behoefte aan tussenpersonen.

De verschillen tussen de twee strategieën zijn: 

  • Massa marketing: stelt in staat om een breed scala aan gebruikers te bereiken, zelfs niet in doelgroep, en ook een mooi bedrijfs- en merkimago op te bouwen. Massa marketing richt zich meer op het product dan op de klant, zodat deze in het middelpunt van de aandacht staat en meer zichtbaarheid heeft; bovendien kan men via massa marketing een waarschijnlijk toekomstig gedrag van klanten begrijpen;
  • Directe marketing: plaatst de klant centraal in zijn strategie door relaties met hen te ontwikkelen om loyaal te maken. Het valt binnen de eigen doelgroep en stelt aanbiedingen voor klanten vast om hen aan te moedigen tot aankoop.

Concluderend kan massamarketing op elk bedrijf worden toegepast, ongeacht de sector waar het om gaat.

Als ze effectief zijn, kunnen alle marketingstrategieën zichtbaarheid garanderen voor het bedrijf en het product en slagen ze erin om het merk niet alleen op de markt te positioneren, maar vooral in het hart van zijn potentiële klanten.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.