Wat is media buying

Voor media buying worden alle activiteiten van planning en aankoop van advertentieruimte.

De aankoop van advertentieruimte kan plaatsvinden via elk middel of voertuig, toevertrouwd aan de mediacentra of aan communicatiebureaus die rechtstreeks worden beheerd door de merken.

De economische waarde van de advertentieruimte wordt ex ante gedefinieerd, dat wil zeggen vóór de uitzending van een reclamecampagne.

Dit gebeurt via een schatting van het publiek (totaal aantal kijkers dat een programma volgt).

De belangrijkste leveranciers van advertentieruimte zijn: tv, radio, uitgevers, publishers en display advertising. 

Hoe een mediainvesteringplan te maken

Om een effectief media-aankoopplan te creëren, is het belangrijk om verschillende fasen te volgen:

  • Onderzoeksfase: De eerste fase waarin de verschillende doelen worden vastgesteld die moeten worden bereikt zodra een reclamecampagne is gelanceerd. Het is belangrijk om je doelgroep te kiezen door marktonderzoek te doen en ook te proberen te begrijpen hoe je concurrenten;
  • Mediaplanningfase: eenmaal het mediaplan is gemaakt, is het belangrijk om te beslissen hoeveel en hoe te investeren in advertentieruimte om gemakkelijker de gewenste doelgroepen te bereiken;
  • Kanaalkeuze fase: deze fase houdt zich bezig met  vaststellen welke media te benaderen, de meest geschikte kanalen kiezen van anderen die voordeligere voorwaarden bieden.

Aan het einde van een effectieve reclamecampagne is het belangrijk om een media buying plan (mediainvesteringplan) op te stellen.

Het is een operationeel document waarin de eigen strategie voor de aankoop van mediaplaatsen is samengevat en geïllustreerd.

Dankzij media buying heeft men een breed overzicht van hoeveel plaatsen zijn gekocht, waar en hoelang, waar en hoe de banners op websites en webpagina's zijn geplaatst en of men binnen het vastgestelde budget is gebleven.

Hoe media buyer te worden

Om media buyer te worden, is het noodzakelijk technische kennis in de reclamebranche te hebben:

  • De capaciteit hebben om trends en ontwikkelingen in de reclame markt te voorspellen;
  • In staat zijn om goede relaties met professionals in dezelfde sector te onderhouden;
  • Het team compact houden;
  • De capaciteit hebben voor onderhandeling en overtuiging;
  • Beoordeling van het risico op falen van een reclamecampagne;

Die van de media buyer is een zeer belangrijke professie voor aankopen van reclameplaatsen en het plannen van eigen investeringen.

Ter conclusie, de lancering van de reclamecampagne is het moment waarop het werk van de media buyer wordt gerealiseerd en wordt gecontroleerd of het geplande project succesvol is geweest.

 

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.