Media planning is het proces van het plannen van advertentiecampagnes via de communicatiemiddelen.
Dit soort activiteit wordt uitgevoerd door het mediacentrum voor grote adverteerders, terwijl voor middelgrote of kleine bedrijven de advertentieverlening zich ermee bezighoudt.
Media planning selecteert de middelen en voertuigen die het meest geschikt zijn voor het bereiken van de communicatiedoelstellingen van een advertentiecampagne, rekening houdend met de doelgroep en het budget dat is vastgesteld.
Het belangrijkste doel van een media planning activiteit is het bereiken van een optimale media planning.
Media planning activiteiten
Om een reclamecampagne te plannen via media planning, is het belangrijk om verschillende activiteiten te volgen:
- Identificeer je doelgroep: de ontvanger van het reclamebericht;
- Identificeer de budgetinstelling: in verhouding tot de marketingdoelstellingen van het bedrijf, wordt de optimale drempel voor een reclame-investering berekend;
- Selecteer de middelen en voertuigen: die het meest geschikt zijn om je doelgroep effectief en efficiënt te bereiken;
- Identificeren hoe de onderhandeling en de aankoop van reclameplaatsen te plannen;
- De noodzakelijke activiteiten uitvoeren om de reclamecampagne uit te zenden;
- De behaalde resultaten identificeren door middel van de reclamecampagne.
Dus, als je een product of dienst ontwerpt en het aan je klanten wilt voorstellen, is de oplossing een mediaplanning proces te plannen!
Hoe een mediaplanning te plannen
Via het mediaplanning proces is het mogelijk om een reclamecampagne in verschillende fasen te plannen:
- Voer een marktanalyse uit: bepaal de doeltarget op basis van leeftijd, geslacht, inkomen, werkgelegenheid, interesses, behoeften en identificeer de concurrenten. Als je een effectieve analyse uitvoert, zal het plannen van kosten en het bepalen van de middelen waarin te investeren eenvoudiger zijn;
- Doelstellingen vaststellen: de hoeveelheid mensen die aan het bericht wordt blootgesteld, het gemiddelde aantal keren dat het bericht deze mensen bereikt, het beschikbare budget, het aantal leden van het publiek dat door de reclame is bereikt;
- Het type communicatie vaststellen: de meest geschikte middelen selecteren om de doelgroep te bereiken zoals internet, televisie, radio, kranten;
- Een advertentieruimte kopen: houdt de verplichting in tegenover de leverancier om inhoud te creëren en deze binnen een bepaalde datum te verzenden;
- Evalueer of de vastgestelde mediaplanning effectief is: evalueer de resultaten op basis van de gestelde doelen.
Als je de fasen van planning zorgvuldig uitvoert, heb je een succesvolle reclamecampagne!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.