Wat is merchandising

Merchandising is een marketingtechniek die gebruikmaakt van de omgevingen en de manier waarop ze zijn georganiseerd om klanten aan te trekken en hen aan te sporen tot aankoop.
Dankzij merchandising is het mogelijk om de bezoekersaantallen van de betreffende winkel te verhogen om de winst te maximaliseren.
In feite bestaat het uit de mogelijkheid om voor commerciële doeleinden een merk te benutten door middel van zijn verspreiding en populariteit op het gebied van reclame.

De merchandising-instrumenten

Merchandising verhoogt de inkomsten van de winkel door in te spelen op verschillende instrumenten:

  • Indeling van de apparatuur: de inrichting van de winkel, de keuze en plaatsing van de apparatuur en de organisatie van de klantverkeersstroom.
  • Goederenindeling: de manieren van associatie van producten en hun plaatsing in de winkel. Het bepaalt de volgorde van secties en afdelingen.
  • Het display: definieert de indeling van producten in de verschillende secties en de beslissingen die zijn gericht op het bepalen van de hoeveelheid én de kwaliteit van de producten of merken.

De doelstellingen van merchandising 

Merchandising heeft korte- en langetermijndoelstellingen:

  • Korte termijn: wordt gebruikt om de blootstelling van producten te optimaliseren met als doel de verkoop te maximaliseren door de zichtbaarheid te verbeteren.
  • Middel-lange termijn: wordt gebruikt om invloed uit te oefenen op de keuze van het verkooppunt en om consumentenloyaliteit op te bouwen, om het inkomen van het verkooppunt te behouden en te ontwikkelen. In feite zorgen distributeurs ervoor dat de keuze van het verkooppunt prioriteit krijgt boven de keuze van het product.

Tenslotte optimaliseert merchandising de blootstelling en presentatie van goederen door zowel op structureel als organisatorisch niveau in verschillende afdelingen te produceren en te opereren, alsook bij de plaatsing en visualisatie van het product.

Case study: Ikea en Balenciaga twee verschillende manieren van merchandising

De tas van Balenciaga met een prijs van bijna 2000 euro is geïnspireerd op een model van Ikea van 60 cent dat is ontstaan met een specifieke betekenis en verwijzingen naar de traditie van het bedrijf. Ikea presenteert de promotie zo op sociale media: "Alleen wie slaapt maakt geen fouten". Deze merchandising roept een zekere populisme op dat niets te maken heeft met de prijs van het object, maar met zijn betekenis.

De betekenis van de tas è dat het object, net als vele anderen gezien in de geschiedenis van de hedendaagse mode, het banale transformeert in het uitzonderlijke en draait om wat we denken te weten over schoonheid en ook over luxe.
In detail: Demna Gvasalia, jonge en nieuwe ontwerper van Balenciaga, heeft een primaire rol verworven in het fashionsysteem door tegen de trend in te gaan en het gangbare idee van schoonheid af te wijzen om "lelijkheid" voor te stellen als het hoogste symbool van stijl.
De trend van supermarkt-, strand- of vuilniszakken è een van de meest terugkerende trends in de geschiedenis van de mode. Dit is waarom deze merchandising succesvol is geweest, om te herinneren dat degenen die kleding dragen ter waarde van duizenden euro's uiteindelijk een dagelijks leven hebben waarin ze gebruikmaken van symbolen die voor iedereen gemeenschappelijk zijn.
Met andere woorden, deze accessoires zijn een soort nivelleerders van verschillen die echter niet altijd worden begrepen.
Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.