Micromarketing bestaat uit operationele technieken die tot doel hebben het koopgedrag van klanten te verhogen en te veranderen.
Micromarketing stimuleert de consument om aankopen te verhogen door bepaalde waarden te stimuleren.
De waarden die micromarketing beïnvloeden
- Aquisitie: de poging om klanten te verhogen op basis van nieuwe doelgroepen.
- Retentie: het stabiliseren van huidige klanten door de uitstappercentages van het merk te verlagen.
- Extensie: de poging om het aantal aangekochte productaandelen door de consument te verhogen.
Micromarketing wordt ontwikkeld door verkooppunten, maar ook door digitale platforms.
Verschil tussen micromarketing en macromarketing
Terwijl macromarketing zich bezighoudt met de verbindingen tussen bedrijven en de relaties die zakelijke kansen creëren, stimuleert micromarketing, zoals gezien, de marketinginstrumenten in een specifieke en goed gedefinieerde context.
In wezen creëert micromarketing subsegmenten van de relevante markt om de verkoop te verhogen, klanten trouw te houden en te proberen nieuwe klanten aan te trekken.
Voorbeelden van micromarketing
Het klassieke voorbeeld van micromarketing is de loyaliteitsactie voor een klant via trucs zoals de klantenkaart.
Die kaart stelt je in staat om speciale kortingen te krijgen, maar in werkelijkheid é het een krachtig meetinstrument voor koopgedrag: van de bedragen die je in de winkel uitgeeft, tot de frequentie waarmee je geld uitgeeft in die winkel, van je loyaliteit aan het merk tot je persoonlijke gegevens.
Om af te sluiten, micromarketing é bestaat uit initiatieven die verband houden met de prijzen van producten, maar ook met de voordelen die de consument zal hebben bij aankoop ervan.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.