Wat is mobiele marketing

Mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, maken nu deel uit van ons leven.

De gegevens spreken van een zeer hoog percentage tijd dat overdag online wordt doorgebracht op tablets en/of pc's: meer dan 80%.

Niet alleen dat, het aantal gebruikers dat elke dag mobiele apparaten gebruikt is meer dan 20 miljoen, met een gemiddelde van 2 uur per dag gebruik!

Kortom, mobile marketing is inmiddels echt een onmisbaar instrument voor bedrijven en activiteiten van elke omvang en dwars door alle sectoren!

Wat is mobile marketing

Mobile marketing omvat alle promotieactiviteiten van jouw product, uitgevoerd via mobiele media (smartphones, tablets en draagbare accessoires van de wearable technology).

Het grote voordeel van mobile marketing is de heterogeniteit van het publiek en de afbraak van ruimtelijke, geografische en tijdslimieten.

In simpele woorden, veel maar echt veel potentiële klanten gebruiken smartphones en tablets op elk moment van de dag en nacht!

Strategieën en tools voor mobile marketing

Als je aan mobile marketing denkt, komen de apps meteen in je op.

Mobiele applicaties zijn heradaptaties van je website (web apps), of ze zijn rechtstreeks voor mobiele apparaten gemaakt (native mobile apps).

Het voordeel van een app è de mogelijkheid om advertenties te plaatsen via het AdSense-netwerk en te profiteren van het hoge percentage (veel hoger dan desktop) van mogelijke klikken van gebruikers om te monetiseren via mobile marketing.

De nieuwste technologieën maken een nog geavanceerder gebruik van deze tools mogelijk.

Neem als voorbeeld de invoering van automatische bots: virtuele assistenten die de aankooptrajecten van producten automatiseren en het verwerven van potentiële klanten tot het gestandaardiseerde beheer van basisondersteuning.

Helaas zijn deze softwareprogramma's nog te omslachtig, maar er is een massaal gebruik in de nabije toekomst te zien.

Wanneer de bots in staat zullen zijn om effectief met de gebruiker te communiceren op een "menselijke" manier, zal er veel tijd worden bespaard in de meest arbeidsintensievere fasen van klantcontact.

In mobiele marketing is er ook de mogelijkheid om je producten online te verkopen.

Men spreekt inderdaad over mobiele commerce, waarbij die platforms worden gedefinieerd die de aankoop van producten online mogelijk maken en die alleen voor deze apparaten zijn ontstaan.

Zowel klassieke websites als e-commerce zijn geëvolueerd met de komst van mobiele marketing.

Om als compleet en modern te worden beschouwd, moet een site responsive of met een responsieve structuur zijn.

Een responsive website is een site die zich aanpast aan de afmetingen van monitoren en een op maat gemaakte structuur ontwikkelt voor elk mobiel apparaat.

Naast deze nu al gevestigde strategieën voor mobiele marketing, zijn er ook andere, meer geavanceerde of simpelweg ondergewaardeerde vormen:

  • QR-code marketing: dit type mobiele marketing maakt gebruik van de technologie van software voor smartphones en tablets waarmee websites, sociale pagina's of applicaties die aan jouw bedrijf zijn gekoppeld kunnen worden weergegeven, dankzij het gebruik van de "streepjescode", die de smartphone interpreteert via de camera. Dit hulpmiddel is echt geweldig voor de lancering van nieuwe producten.
  • SMS mobiele marketing: hebben we het over geavanceerde technologieën en staan we voor sms'jes? Deze vorm van mobiele marketing is echter allesbehalve verouderd. Sterker nog, bedrijven die sms gebruiken om hun klanten te loyaliseren met kortingen en promoties (door gebruik te maken van hun eigen lijsten), zijn versteld van de effectiviteit van dit hulpmiddel.

Sms marketing heeft bijvoorbeeld een hogere open- en leespercentage van de inhoud dan e-mail marketing, die het grote nadeel van de spamfilter erft (terwijl sms'en daar geen last van hebben).

Als je de contactlijsten segmenteert om zeer gepersonaliseerde promoties en aanbiedingen te creëren, kan dit hulpmiddel grote verrassingen bieden!

  • Augmented reality en proximity marketing: we hebben al gesproken over proximity marketing, waarbij we het een uitstekend hulpmiddel noemden om klantloyaliteit op te bouwen en nuttige gegevens te verzamelen voor pushmeldingen en extreem gepersonaliseerde promoties. Augmented reality is ook een uitstekende alternatief voor mobile marketing. Het bestaat uit het gebruik van applicaties die, via de camera, de gebruiker laten zien hoe zijn product in zijn context zou zijn (bijvoorbeeld een Ikea-bank in zijn eigen woonkamer proberen, of zien hoe een merkitem staat voordat hij het koopt)

Voorbeelden van mobiele marketing

McDonald's en Nivea zijn uitstekende voorbeelden van hoe je de sensoren van een smartphone en geo-lokalisatie kunt gebruiken voor mobiele marketing.

McDonald's en de Fry Defender: we hebben al gesproken over hoe McDonald's de smartphone gebruikt om klanten te binden. De laatste leuke vondst van de fastfoodgigant heet Fry Defender en is een app die via de bewegingssensor van de smartphone een waarschuwing geeft wanneer er "diefstal" van frietjes plaatsvindt. Een ironische vondst, maar die mobiele marketing als loyaliteitsstrategie gebruikt.

Nivea: hoe geo-lokalisatie te benutten in mobiele marketing: het Duitse bedrijf Nivea, gespecialiseerd in crèmes en zonnebrandproducten, heeft een interessante reclamecampagne gelanceerd in Brazilië die gebruikmaakt van de kracht van geolocatie toegepast op mobiele marketing.

Om zijn klanten te behouden, heeft hij een gebrandmerkt armbandje gemaakt dat real-time tracking van het kind mogelijk maakt dat in de zomer op het strand speelt maar te ver van de ouders wegloopt, die worden gewaarschuwd voor de ongewone beweging.

Ook Starbucks gebruikt mobiele marketing om klanten te behouden en de winkelervaring "slimmer" te maken. In de app van de Amerikaanse koffieketen is het mogelijk om de giftcard te downloaden. Deze kaart maakt directe scanning aan de kassa mogelijk en daardoor het afschrijven van de kosten van de koffie van je rekening, waardoor het aankoopproces sneller en efficiënter wordt.

De mogelijkheden van mobiele marketing zijn nog onontgonnen en echt gevarieerd. Een goed doordachte marketingstrategie omvat inmiddels een hoofdstuk gewijd aan deze nieuwe vorm van marketing.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.