Narrowcasting is een instrument voor het delen van multimedia-inhoud binnen het marketing.
Er zijn verschillende vormen van communicatie die zich richten op bepaalde sectoren van het publiek.
Ze worden gedefinieerd als "gerichte verspreiding" en onderscheiden zich van de "brede verspreiding", ook wel broadcasting genoemd, die gericht is op een massapubliek.
Het doel van deze communicatie is om de ontvanger van het bericht te laten interageren met de bron die de communicatie uitzendt.
In de context van narrowcasting heeft marketing de functie om de consument tijdens het aankoopproces te onderscheppen door middel van de communicatiemiddelen (televisie, radio, drukwerk, reclameborden), om het te richten op de keuze van een specifiek product.
Hoe te communiceren via narrowcasting
Communiceren met narrowcasting betekent de reclame te richten tot een beperkt publiek.
Eén van de middelen die bij narrowcasting worden gebruikt zijn gespecialiseerde tijdschriften, die gericht zijn op een kleiner publiek in vergelijking met traditionele dagelijkse kranten.
Wat betreft de televisie is het middel dat door narrowcasting wordt gebruikt pay per view, (betaal en kijk), een type televisie dat het mogelijk maakt om gespecialiseerde kanalen over verschillende onderwerpen alleen met een abonnement te bekijken: Mediaset Premium of Sky.
De revolutie van narrowcasting op muzikaal gebied is gebracht door Spotify: namelijk een muziekplatform dat de manier waarop artiesten muziek maken heeft veranderd.
In de wereld van het web communiceren de sociale media uiteraard via narrowcasting.
Laten we het voorbeeld van Instagram nemen, waar inhoud wordt gepresenteerd die is verdeeld in meer dan ù categorieën op basis van de “vind-ik-leuks” die door de gebruiker zijn achtergelaten. Dit zorgt voor een langere verblijftijd op sociale media en maakt het mogelijk om direct je doelgroep te bereiken.
In wezen specialiseren en richten alle platforms zich op een beperkte groep gebruikers, die vervolgens regelmatig terugkomen.
Verschil tussen broadcasting en narrowcasting
Zoals we al zeiden, zijn broadcasting en narrowcasting twee verschillende methoden van communicatie.
Broadcasting communiceert de boodschap via massacommunicatie, terwijl narrowcasting voor specifieke communicatie staat.
Deze twee soorten communicatie worden onderscheiden door marketing:
- Broadcast: komt overeen met de strategie van mass marketing, dat wil zeggen een unidirectionele markt die gebruikmaakt van de reclame van massamedia. Dus, de klant bevindt zich op de webpagina van het bedrijf dankzij een van de vele willekeurige advertenties die hem worden aangeboden, en wordt een incidentele klant die waarschijnlijk na de aankoop niet meer op die webpagina zal komen;
- Narrowcast: komt overeen met de strategie van relationship marketing, dat wil zeggen een multidirectionele markt, waar het bedrijf aan alle verzoeken van de klant voldoet, een vertrouwensrelatie opbouwt, zodat deze ook in de toekomst weer gaat kopen.
Tenslotte is narrowcasting è dus een gerichte verspreiding van informatie en content die wordt uitgezonden naar een werkelijk geïnteresseerd publiek.
De gebruiker krijgt toegang tot informatie op het web, vult een contactformulier in, kiest en ontvangt audio- en videotransmissies, waardoor degenen die het netwerk gebruiken in staat worden gesteld om nieuws en zowel audio- als videocontent in real-time te ontvangen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.