Wat is geurmarketing

Geuro marketing maakt gebruik van geuren om de klant aan te moedigen tot aankoop.

Geuro marketing, of Scent marketing è is de praktische toepassing van het benutten van de geurzin om verkopen van een bepaald product te realiseren.

Deze tak van sensorisch marketing maakt dus gebruik van de immense mogelijkheden van een van de vijf zintuigen om het publiek te betrekken.

Het slimme gebruik van deze vorm van sensorisch marketing beïnvloedt het koopgedrag van de klant, door te proberen percepties te veranderen en specifieke emoties en sensaties op te roepen via de geuren en aroma's van het product zelf.

De kracht van geuro marketing komt voort uit het feit dat geuren gemakkelijker worden opgeslagen door de hersenen, omdat ze direct door het limbisch systeem worden verwerkt.

Geuro marketing leidt tot een verhoogde herkenbaarheid van het merk tot het punt waarop een positieve herinnering aan hetzelfde label wordt teruggevonden.

Praktische voorbeelden van geurmarketing

Wie zijn de merken die de zogenaamde best practice in de geurmarketing hebben uitgevoerd?

We hebben het al gehad over P&G en BMW, maar twee andere merken die zich hebben onderscheiden door deze praktijk zijn:

  • Swatch: in 2000 had het beroemde horlogemerk ter gelegenheid van Moederdag de winkels, de verpakking en de horloges zelf geparfumeerd met Bulgaarse rozen, waarmee een sterke verbinding met het speciaal ontworpen model werd opgebouwd.
  • Karada: een andere geniale zet is die van het beroemde Florentijnse kledingmerk. Het lijkt erop dat er in een bepaalde collectie een essentie op basis van feromonen was gespoten, die bekendelijk verband houdt met seksuele aantrekkingskracht.

Geurmarketing is dus een krachtig instrument in handen van marketeers, maar let op, de blunder ligt om de hoek!

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.