Wat is one-to-one marketing

One-to-one marketing is een marketingstrategie die de nadruk legt op elk afzonderlijk consument in het aanbod.

In de praktijk is het een benadering in de markt gebaseerd op de individuele behoeften van de consument, waarin het aanbod wordt gepersonaliseerd.

Afhankelijk van de relatie tussen verkoper en klant, kan het marktaanbod variëren wat betreft het product, de prijs, en de promoties.

One-to-one marketing richt zich dus op de klant en zet zich in voor de personalisatie van het aanbod dat van klant tot klant varieert om te voldoen aan zijn behoeften.

One-to-one marketingstrategieën

De personalisatie van het aanbod op basis van elke individuele klant optimaliseert de middelen en vermindert verspilling, naast het aanbieden van precies wat de klant wenst.

Om een effectieve one-to-one marketingstrategie te hebben, is het belangrijk om enkele essentiële tools te integreren: 

  • CRM-systemen: Een goede gepersonaliseerde CRM-software kan nauwkeurig de gegevens verzamelen die bedrijven nodig hebben om een effectieve marketingstrategie uit te voeren;
  • Aangepaste live chatplatforms: deze platforms stellen bedrijven in staat om operationele kosten te verlagen, tijd te besparen en een betere ervaring voor de klant te creëren. Als klanten binnen enkele seconden de antwoorden kunnen krijgen die ze nodig hebben, zullen ze je bedrijf alleen maar waarderen;
  • Aangepaste websites: een goede website è de perfecte etalage om onze producten en diensten te tonen, als è goed ontworpen met kwaliteitsinhoud, zal het een uitstekende troef zijn voor een goede one to one strategie;
  • Aangepaste communicatie met klanten: è belangrijk om de lezer informeel aan te spreken, hem bij naam te noemen en hen alle nuttige en relevante inhoud over het betrokken product of dienst te tonen;

Aangepast marketing transformeert dus de traditionele manier van marketing, door de behoeften van de klant en de meningen van klanten te bestuderen om producten en verkopen te verbeteren.

Types van one to one marketing

One to one marketing kan zich manifesteren via twee verschillende types:

  • Personalisatie: het bedrijf bestudeert en begrijpt wat de kenmerken en voorkeuren van de gebruiker zijn op basis van eerdere aankopen of weergaven van een bepaalde site. Eenmaal begrepen wat de gebruiker wil, zullen artikelen worden voorgesteld die bij hem passen, bijvoorbeeld met verschillende advertenties gerelateerd met de tekst "gekozen voor jou" of varianten van dit soort;
  • Customization: het bedrijf verwerft de voorkeuren van de gebruiker niet op basis van eerdere aankopen. Dus? Hoe begrijpen we wat de klant nodig heeft? Simpel! Het is rechtstreeks hij die het bedrijf zijn voorkeuren en smaken geeft.

Laten we denken aan bijvoorbeeld lunchrooms die hun klanten gepersonaliseerde salades aanbieden met verschillende dressings om hun salade te personaliseren en een gezonde, smakelijke maaltijd te hebben die vooral voldoet aan elke vraag van de klant.

Voordelen van one-to-one marketing

Waarom geven veel bedrijven de voorkeur aan de one-to-one techniek in plaats van de gebruikelijke traditionele marketingstrategie?

Het antwoord is eenvoudig, omdat het veel voordelen voor het bedrijf met zich meebrengt!

Onder de verschillende voordelen zijn de belangrijkste:

  • Klantloyaliteit: wat leidt tot een relatie die in de tijd standhoudt;
  • Meer voordelen voor het bedrijf garanderen: als een klant tevreden is over jouw diensten, zal hij of zij altijd bij jouw bedrijf blijven kopen;
  • Het niveau van klanttevredenheid verhogen: die krijgt wat hij of zij verwacht;
  • Geen afgeprijsde goederen aanbieden: om de klant te behouden, want er zullen nooit klachten over de prijs zijn als het product waarde heeft en de klant tevreden is.

Gebruikers zijn zich ervan bewust dat ze continu worden gemonitord via hun online aankopen omdat deze nodig zijn voor de personalisatie van toekomstige aanbiedingen.

Voorbeelden van one-to-one marketing 

Sommige platforms gebruiken de tool voor one-to-one marketing om hun marketingstrategieën uit te voeren en klantloyaliteit op te bouwen. Onder de belangrijkste platforms herinneren we ons:

Amazon

Behandelt elke klant anders op basis van hun behoeften. Jeff Bezos heeft goed nagedacht over het in overweging nemen van eerdere aankopen van gebruikers en raadt alle verschillende gerelateerde producten aan.

Netflix

Netflix daarentegen adverteert met het bekijken van multimedia-inhoud op basis van de voorkeuren die door de gebruiker zijn opgegeven tijdens het aanmelden op de site.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.