Operationele marketing transformeert een marketingstrategieprincipe in echte operationele plannen.
In de praktijk, als de strategische marketing bestaat uit het uitvoeren van een reeks strategieën om activiteiten en doelstellingen te plannen die in een bedrijf moeten worden bereikt, heeft operationele marketing de taak om de meest effectieve acties van een marketingstrategie te identificeren en deze uit te voeren.
Operationele marketing betreft de beslissingen die genomen moeten worden binnen één enkele variabele van de 4P, namelijk product, prijs, promotie, plaats in een korte periode van tijd.
Hoe functioneert operationele marketing
Een operationeel marketingplan stelt bedrijven in staat om alle communicatieactiviteiten uit te voeren die hen in staat stellen om hun doelstellingen op korte termijn na te streven.
Het is dus een verzameling componenten die de 4P's van de marketingmix vormen, die alle belangrijkste elementen voor een goede marketingstrategie omvatten.
Operationele marketing maakt de creatie van inhoud, het beheer van het budget van een gesponsorde, de overdracht van de boodschap via distributiekanalen, enzovoort..
Dit zijn alle activiteiten die de operationele marketing volgt en stap voor stap beslist wat de beste manier is om alle tactische strategieën van marketing in de praktijk te brengen.
Heel belangrijk!
Voer controles uit aan het einde van elke campagne met behulp van de KPI, oftewel de prestatie-indicatoren die je in staat stellen te controleren of de doelstellingen effectief zijn nagestreefd: hoeveel mensen de campagne hebben gezien, hoeveel erop hebben geklikt, enzovoort, zodat je kunt begrijpen of er al dan niet ingegrepen moet worden op de eerder gedefinieerde strategie.
Operationele marketing en de marketingmix
Zoals we al zeiden, is operationele marketing het geheel van alle beslissingen over marketingstrategieën die betrekking hebben op de marketingmix.
Het concept dat het overbrengt is dat: of het nu gaat om 4P of de nieuwe 4C, operationele marketing definieert wat en hoe een marketingstrategie moet worden uitgevoerd.
Het gaat dus om operationele marketingmix die ook wel tactische marketing wordt genoemd omdat het de tactische en strategische kant van een marketingplan vertegenwoordigt.
Voor elk van de vier factoren die de marketingmix vormen, worden tactieken ingezet om de vooraf bepaalde strategische marketingdoelstellingen te bereiken.
Tenslotte is operationele marketing de laatste fase van een proces van marketingstrategie dat beschikt over verschillende instrumenten en middelen om in actie te komen, dus om een marketingplan uit te voeren.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.