Personal branding verwijst naar de verzameling strategieën die nuttig zijn om jezelf te promoten, een beetje zoals je zou doen voor een bedrijf.
Het woord personal betekent dat een professional zichzelf promoot, vooral online, aan een breder en tegelijkertijd specifieker publiek.
Het personal brand is het beeld dat je van jezelf wilt geven, binnen het kader van een marketingstrategie die gericht is op de eigen persoon (en dus ook op de eigen professionaliteit).
De strategieën om dit te doen zijn dezelfde als die van een bedrijf, een echt merk in al zijn specifieke aspecten maar altijd zeer persoonlijk.
Fasen van ontwikkeling van een personal branding-strategie
Het doel van een personal branding-strategie is precies het promoten van je eigen merk dat zich moet onderscheiden van de concurrentie, maar laten we ordelijk te werk gaan.
Om een goede strategie voor personal branding op te zetten, moet je:
- Identificeer je eigen unique selling proposition, om dit te doen moet je ook een duidelijk beeld hebben van je eigen visie en je missie. Al deze elementen zullen je uniek maken ten opzichte van andere concurrenten.
- Positioneer jezelf op de markt door ook de juiste communicatie te identificeren (toon van stem), en voer vervolgens een concurrentieanalyse uit (SWOT-analyse) van de concurrentie en de doelgroep die je wilt "aanvallen".
Hoe de strategie voor personal branding toe te passen
Om een goede strategie voor personal branding in de praktijk te brengen, is het noodzakelijk om je eigen waarde te kennen (wat we kunnen bieden in vergelijking met de concurrentie) en wie ons publiek is.
Eenmaal deze fundamentele elementen verduidelijkt zijn, moet je in persoonlijke en diepe communicatie treden met de community. Praat tegen een publiek dat jou vertrouwt en bied nuttige diensten aan (in het begin gratis), geef waarde aan jezelf en aan jouw personal brand.
Er zijn veel manieren om met de community te communiceren, onder de belangrijkste vinden we:
- Creëren van een personal branding funnel: relatie opbouwen met gebruikers via e-mailcampagnes of contentmarketing geactiveerd door een funnel voor de verkoop van jezelf en je diensten.
- Social personal branding: interessante inhoud creëren op sociale media altijd via specifieke contentmarketing en nieuwe potentiële klanten aantrekken via ADS-campagnes.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.