Politieke marketing is het proces waarbij de technieken, gebruiken en typische instrumenten van marketing hun toepassing vinden in politieke scènes en campagnes.
In dit geval tilt politieke marketing een concept dat altijd een sleutelbegrip van de politiek is geweest naar een hoger niveau: communicatie.
Zoals in veel andere takken van marketing, is er een doel te bereiken en een doelgroep. Beide zijn zeer duidelijk.
De finishlijn van politieke marketing is het succes van de individuele politicus of van een hele politieke partij.
Dus zal het essentieel zijn dat de marketingstrategie zich richt op stemmen in plaats van op elementen zoals loyalty of brand awareness (tenzij niet in hun meer klassieke betekenis van marketing).
In een dergelijk perspectief zijn mensen toch prospect, de stemmen zijn de leads en de kandidaat het product dat naar voren moet komen ten opzichte van de concurrenten.
Hoe een politieke marketingcampagne te realiseren
Zoals bij veel andere producten in evenveel situaties, vereist ook politieke marketing een reeks keuzes die gemaakt moeten worden en een aantal elementen om goed in gedachten te houden:
- Internet: Waar vroeger het symbool van politiek de charismatische partijleider was die de pleinen opzweepte, is alles tegenwoordig verschoven naar het web. Sneller en zichtbaarder, stelt het web de politieke figuur in staat om een aantal mensen te bereiken dat ver boven de mogelijkheden ligt die anders in fysieke locaties zouden zijn. Om deze reden is het een onmisbaar element van elke goed opgezet politieke campagne.
- Het moment van aankoop: een politieke campagne kan maanden voorafgaan aan het moment van de stembussen. De stem is de conclusie van de politieke campagne, en daar wordt de werkelijke effectiviteit van de campagne zelf gemeten. We zouden het bijna kunnen beschouwen als een soort Zmot die zeer uitgebreid is. Aangezien de verkiezingsurns de laatste handeling van de politieke campagne vertegenwoordigen, is het noodzakelijk dat alle prospects worden omgezet naar leads (kiezers) vóór dat moment.
- De waarden: Zoals bij elk product kiezen mensen, meer of minder onbewust, het product (of in dit geval de kandidaat, nog meer) dat het dichtst bij hun waarden en idealen staat. Daarom moet een politicus die indruk wil maken en zoveel mogelijk stemmen wil winnen, deze waarden onderscheppen.
- Duidelijkheid: Wanneer er gesproken wordt over duidelijkheid, bedoelt men niet alleen de begrijpelijkheid van de boodschap die wil worden overgebracht, maar ook de leesbaarheid ervan, dat wil zeggen de vorm. Een toespraak gepresenteerd in eenvoudige, begrijpelijke zinnen en vrij van ambiguïteit zal veel effectiever en eenvoudiger te begrijpen zijn. Daarentegen kan een toespraak met dezelfde onderliggende boodschap, maar die wordt uitgedrukt in een meer verfijnde en bombastische taal, zelfs de indruk wekken bij de luisteraar dat hij of zij niet in staat is om die boodschap te begrijpen, naast het volledig afwijken van het doel om die luisteraar aan te trekken.
Het is op dit punt belangrijk om een noodzakelijke overweging te maken, voordat we naar de conclusie gaan.
De wereld van het web heeft uiteraard ook een revolutie betekend in de manier waarop politiek wordt bedreven.
De politiek è één van de sectoren waarin, zoals en meer dan in andere sectoren, het web een dubbelzijdig zwaard vertegenwoordigt.
Het is altijd goed om zorgvuldig te overwegen wat er wordt gezegd of geschreven, of het nu in de vorm van een tekstbericht of video op een sociaal netwerk is.
Als het waar is dat het aantal bereikte mensen enorm is, dan is het ook waar dat de deelbaarheidsgraad even hoog is.
Iets zeggen of schrijven dat verkeerd begrepen kan worden, of om het in eenvoudigere woorden te zeggen een misstap begaan, zou een echte ramp zijn voor de hele politieke campagne.
Dit omdat, juist vanwege deze enorme zichtbaarheid, de kandidaat diepgaand gemarkeerd zou blijven.
En niet te vergeten hoe concurrenten normaal gesproken gewend zijn de fouten van hun politieke tegenstanders te benutten, zowel om hen te discrediteren als om zichzelf te promoten.
Concluderend is het belangrijk om te weten wat een politieke campagne is en hoe je die moet denken en uitvoeren.
Ook in het geval dat de kandidaat een zeer charismatisch persoon was met al een belangrijke electoraat achter zich, mag hij niet de fout maken om te improviseren.
De beste keuze in deze gevallen è die om te vertrouwen op experts in de sector, die weten hoe ze de communicatie van de kandidaat maximaal kunnen optimaliseren en hem kunnen helpen zijn politieke doel te bereiken.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.