Wat is prijsstelling

De prijsbepaling is het proces van het bepalen van de prijs van een product of een dient.

Dit proces is gebaseerd op verschillende factoren:

  • De kosten die door het bedrijf worden gemaakt;
  • De waarde van een product zoals waargenomen door consumenten;
  • de prijs vastgesteld door de concurrenten, de marktdynamiek, de merkpositionering, naast andere variabelen.

De prijsstelling van producten en diensten beïnvloedt de winsten veel meer dan kostenbesparingen of het verhogen van verkoopvolumes.

Prijsstrategie

De activiteit van prijsbepaling prijs  van een product of dienst è een zeer lang en complex proces dat nog steeds weinig ontwikkeld is binnen de activiteiten van planning.

Om een prijs vast te stellen die effectief is voor de verkoop, moet het bedrijf een grondige analyse uitvoeren van de prijzen vastgesteld door de concurrenten, de prijzen waar de consument meer naar toe wordt geleid en de doelstellingen die het bedrijf wil bereiken.

Wanneer een prijsstrategie wordt toegepast, is het belangrijk om bepaalde stappen te volgen:

  • Definieer de doelstellingen: wanneer een bedrijf de prijs van een product bepaalt, moet het ook plannen wat het met die specifieke prijs wil bereiken;
  • Identificeer de vraag: voer een analyse uit van de consumenten en hun vraag naar het product;
  • Maak een schatting van de kosten: het maken van een schatting van de kosten met betrekking tot productie, distributie en verkoop van producten stelt in staat om de meest geschikte prijs vast te stellen die de kosten kan dekken en zorgt voor rendement op de gemaakte investering;
  • De concurrentie analyseren: het bedrijf moet rekening houden met het type aanbod, de prijzen en ook de kosten die door de concurrenten worden gedragen.

Dus, eenmaal deze essentiële stappen bepaald zijn, blijft er niets anders over dan een verdere beslissing:

  • Kiezen hoe de prijsstrategie te voeren: de voorgaande stappen analyseren en alles bepalen;
  • De uiteindelijke prijs van het product definiëren: op basis van de toegepaste strategie kan het bedrijf de meest geschikte prijs voor een bepaald goed kiezen.

Echter, er zijn periodes in de levenscyclus van een product en een bedrijf die geneigd zijn te veranderen en, daarom, moet het altijd klaar zijn om zich aan te passen aan de behoeften en situaties en de prijzen te wijzigen wanneer dat nodig is.

Prijsmodellen

Er zijn verschillende prijsmodellen die de prijs van een product bepalen, namelijk: 

  • Kosten en winstmarge: er wordt een winstmarge in procenten toegevoegd aan de productiekosten en distributiekosten van het product;
  • Terugverdientijd: de prijs per eenheid wordt berekend, dat wil zeggen prijs = kosten per eenheid +[(terugverdientijd x investering): verkochte hoeveelheid]. Vervolgens wordt het niveau van de verkopen bepaald die de vaste en variabele kosten dekken;
  • Marktprijzen: de prijs wordt vastgesteld op basis van de prijzen die door concurrenten zijn vastgesteld;
  • Aanbiedingsprijzen: de prijs wordt vastgesteld op basis van onderzoek van concurrenten en de meningen van klanten over de voordelen die een product biedt;
  • Waarde-gebaseerde prijs: de prijs wordt vastgesteld op basis van de waardering van het product door de klant.

    Tenslotte moet men zich richten op hoe een klant de waarde van een product waarneemt en de werkelijke waarde van het product zelf, en dus wat de klant niet ziet.

    Deel dit artikel op sociale media:
    Wil je beginnen met werken met het web?

    Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

    Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

    Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

    Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.