Voor private label (of handelsmerk) worden die producten bedoeld die worden verkocht onder het merk van degene die ze distribueert.
Een duidelijk en onmiddellijk voorbeeld hiervan zijn al die producten van merken zoals Carrefour, Coop, Conad, Eurospin, enz...
Het private label is een markt die gebruikmaakt van de GDO (Grote Distributie Organisatie) en over het algemeen vrij is van de hele marketing die in plaats daarvan betrekking heeft op de bekendere en prestigieuze merken.
Aangezien er geen hele reeks kosten hoeft te worden gedragen, zal de winstmarge voor de distributeur (die optreedt als tussenpersoon tussen producent en consument) groter zijn.
De lage prijs van deze producten moet niet doen denken aan een evenzo lage kwaliteit. Helemaal niet.
Dit is voornamelijk te danken aan twee redenen:
- De distributeur die verantwoordelijk is voor het plaatsen van zijn logo op een bepaald product, eist dat dit optimaal is, zodat zijn naam toch synoniem blijft voor kwaliteit;
- Heel vaak komen delen van de producten die in deze context worden verkocht, van dezelfde producenten die voor de grote merken produceren. Een voorbeeld? De Riso Delizie del Sole die je bij de Eurospin verkooppunten vindt, is dezelfde rijst die je koopt als je Riso Scotti koopt.
Al jaren kiezen steeds meer consumenten voor private label-producten, overtuigd door het feit dat ze hierin kwaliteit vinden naast de prijsvoordelen.
Private labels bevestigen zich dus als een steeds meer gevestigde realiteit, en vrezen steeds minder de concurrentie van grote merken.
Dit vooral omdat veel consumenten, eenmaal een sterke loyalty ontwikkeld, moeilijk afstand doen van deze producten, waarbij ze de voorkeur geven aan prijs en kwaliteit.
Voordelen en nadelen van private label
Onder de voordelen die door private label worden geboden, vinden we:
- Controle over de productie: de distributeur heeft een hogere controle over het productieproces;
- Controle over de kosten: Door alle productiestappen van dichtbij te kunnen controleren, heeft de distributeur ook de mogelijkheid om de werkelijke waarde van het product te bepalen, en bijgevolg een voordelige (vooral voor zichzelf) en redelijke prijs.
Echter, er is ook een nadeel:
- Sterke afhankelijkheid: De bevoorrading van de producten die onder het merk van de distributeur worden verkocht, hangt volledig af van de producent. Als deze laatste om welke reden dan ook de levering zou stopzetten, zouden die producten onvindbaar worden.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.