Product placement is een vorm van niet-intrusieve communicatie waarbij merkproducten worden geplaatst in films, tv-programma's en reclame-uitingen voor reclame doeleinden.
De activiteit van product placement heeft hogere kosten dan de advertising traditionele, met het verschil dat product placement effectiever is dan klassieke reclame omdat de boodschap wordt ingebed in een film of tv-programma, waardoor de kijker vaak onbewust is van de intentie van het bedrijf om reclame te maken.
In tegenstelling tot de reclamespot waar de kijker onmiddellijk de bron van de boodschap kan identificeren en al herkent dat deze commercieel van aard is, wordt de kijker bij product placement echter niet per se gedwongen om de reclame te identificeren, maar identificeert hij de acteur die dat product gebruikt of er simpelweg over praat.
De identificatie van de boodschap door de consument kan variëren afhankelijk van de mate van integratie van het product met de context en de narratieve structuur van de film.
Het product kan een actieve rol in de film krijgen wanneer het personages of situaties karakteriseert, of een secundaire rol wanneer het product wordt gebruikt als decor.
Wat zijn de types van productplaatsing?
Er zijn drie manieren waarop een product deel kan uitmaken van de film:
- Screen placement: de visuele weergave van het product, het merk wordt op de voorgrond geplaatst zodat het goed zichtbaar en herkenbaar is, enkele shots zijn voldoende om de herinnering aan het product in het geheugen van de kijker te verankeren.
- Script placement: de verbale vermelding, het merk wordt door acteurs genoemd via audiovisuele middelen waardoor de aandacht van de kijker wordt getrokken.
- Plot placement: Geïntegreerd, è de meest gebruikte vorm van productplaatsing en verschilt van reclame door een opname die voortkomt uit de samenwerking tussen bedrijf en productie; deze samenwerking heeft het mogelijk gemaakt dat het product zich adequaat in het verhaal integreert.
In sommige gevallen integreert het product zich in de film en wordt het onderdeel van het verhaal, of zelfs de belangrijkste protagonist, zodat er goede reclame is en de verkopen aanzienlijk toenemen.
Wat zijn de elementen van productplaatsing?
Productplaatsing heeft vier fundamentele elementen:
- Het object: het merk, het product of de dienst.
- De narratieve-expressieve context: waar het product zich bevindt in de scène van een audiovisueel werk.
- De tegenprestatie: de financiële vergoeding, of een levering van producten die nodig zijn voor de productie of deelname aan de promotiekosten van de werken.
- Het promotiedoel: het doel van het merk wanneer het wordt opgenomen in een audiovisueel werk is om een product of dienst te adverteren.
De onderwerpen van productplaatsing
De onderwerpen van productplaatsing zijn voornamelijk:
- De producent
- Het bedrijf: eigenaar van het merk dat moet worden geplaatst
- Het productplaatsingsbureau: reclamebureaus die de strategieën en methoden voor plaatsing beheren
Productplaatsing & Sociale media
Dankzij de digitale evolutie is productplaatsing uitgebreid, waardoor het ook zijn merken en producten op sociale media is gaan adverteren.
Adverteren van je merk op sociale netwerken heeft lagere kosten dan tv en cinema, waardoor ook kleine bedrijven de mogelijkheid hebben gekregen om hun reclamecampagnes uit te voeren, mede dankzij de inzet van influencers die hun foto's of verhalen op sociale media publiceren waarin de geadverteerde producten aanwezig zijn.
Concluderend, dankzij sociale media is productplaatsing è altijd zeer wijdverspreid. Het is erg belangrijk è om de voortgang van de behaalde resultaten te monitoren en de juiste vertegenwoordiger van het product te kiezen om te sponsoren, die het merk al kent en waardeert om zo de reclame natuurlijker en effectiever te maken.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.