Programmatic marketing is een nieuwe manier van het verwerven van online advertentieruimte, volledig geautomatiseerd.
Het is iets dat de hele reclame- en marketingsector radicaal aan het revolutioneren is.
Tussen de belangrijkste kenmerken, naast de volledige en totale automatisering van de processen voor het verwerven van advertentieruimte, vinden we een zeer hoge mate van profilering.
Hoe programmatic marketing werkt
Fundamenteel werken een reeks complexe analysemethoden samen en in real-time om op het juiste moment en op de juiste plaats advertentieruimte te kopen.
Laten we proberen beter te begrijpen welke stappen dit proces vormen:
- Een gebruiker klikt op een bepaalde pagina, op een bepaald moment van de dag;
- Op de betreffende site begint een veiling voor de verkoop van advertentieruimte (bijvoorbeeld banners);
- De veiling begint en eindigt in een paar milliseconden, de laadtijd van de betreffende pagina.
Wie doet mee aan deze veiling? Alle bedrijven of iedereen die geïnteresseerd is in de advertentieruimte van die specifieke site.
De veiling è gewonnen door de hoogste bieder, natuurlijk.
Dit hangt af van welk bedrag de individuele bieders kiezen om in te stellen; - Zodra deze veiling è afgelopen is en de hostende site de koper herkent, zal automatisch de advertentie van die koper op zijn eigen site verschijnen.
Welke voordelen biedt programmatic marketing
Zoals we net hebben gezien, is dit een volledig geautomatiseerd proces dat de menselijke component uit het aankoopproces verwijdert.
Laten we eens kijken naar welke voordelen programmatic marketing met zich meebrengt.
Vooral een aanzienlijke besparing van tijd en geld. Het bedrijf kan kiezen hoeveel te investeren, wanneer te investeren (n.d.r. op welk moment van de dag, gebaseerd op gegevens die het webverkeer van zijn doelgroepen detailleren) en vooral waar te investeren.
Een bedrijf dat zich bewust is van wie zijn doelgroepen zijn, en waar prospects te bereiken zijn prospect, zal geen tijd en middelen verspillen in contexten en op momenten die mogelijk niet winstgevend zijn.
Hoewel deze vorm van marketing nog steeds weinig verspreid is en met wantrouwen wordt bekeken, voornamelijk omdat het moeilijk te begrijpen en te beheren is, staat vast dat het een belangrijke stap voorwaarts vertegenwoordigt in de manier waarop digitale marketing wordt gedaan.
In de afgelopen jaren is de groei ervan inderdaad belangrijk geweest, net als het volume aan investeringen dat erbij betrokken was.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.