Proximity Marketing of Marketing van Nabijheid is een marketingstrategie die het mogelijk maakt om gepersonaliseerde berichten rechtstreeks op de mobiele telefoon naar specifieke doelgroepen te sturen. Deze dienst wordt alleen geactiveerd wanneer de klant zich in een bepaald gebied bevindt, zoals bijvoorbeeld binnen een winkel, een hotel of een tentoonstelling.
Marketing van Nabijheid omvat alle promotionele acties van een bepaald bedrijf, door gebruik te maken van visuele of mobiele technologieën, met als doel berichten te sturen naar de gebruiker die zich in een specifiek geografisch gebied bevindt en dus potentiële kopers in dat gebied te traceren.
Commerciële activiteiten maken veel gebruik van deze marketingstrategie om informatieve en commerciële berichten te versturen, om het aankoopgedrag van de gebruiker te beïnvloeden of om de aanwezigheid van hun merk op het terrein te vergroten.
Dankzij Proximity Marketing hebben bedrijven de mogelijkheid om promotionele berichten te sturen naar klanten die zich in de nabijheid van hun commerciële activiteit bevinden.
Het doel van deze marketingprocedure is om de gebruiker die in het gekozen geografische gebied wordt gevolgd, te overtuigen zich in de buurt van een specifieke zone (fysieke winkel, restaurant, cinema, evenement) te verplaatsen om te profiteren van bepaalde promoties.
Met andere woorden, Proximity Marketing fungeert als een interactieve en aantrekkelijke methode voor de klant wanneer deze zich dichtbij of binnen een retail bevindt.
Praktische toepassingen van Proximity Marketing
Om Proximity Marketing te gebruiken, zijn er verschillende technologische apparaten:
- wifi;
- Bluetooth Proximity Marketing;
- Beacon;
- QRcode.
De interventies die mogelijk zijn dankzij deze apparaten zijn divers, waaronder:
- geolocatie;
- mapping.
Hoe Wifi werkt
Dankzij Wi-Fi kunnen lokale bedrijven een openbaar Wi-Fi-hotspot aanbieden dat zich in de buurt van het bedrijf bevindt. Dit proces heeft twee voordelen:
- het verhoogt de online zichtbaarheid, waardoor consumenten de winkel binnenkomen;
- het maakt het mogelijk om de wifi-verbinding te gebruiken als middel om met de eindgebruiker te communiceren.
Hoe Beacon werkt
Beacons zijn apparaten die specifieke berichten naar de gebruiker in de buurt van het bedrijf kunnen sturen. De belangrijkste voordelen van het gebruik van Beacon:
- klanten kunnen worden benaderd met aanbevelingen: producten, speciale promoties terwijl ze in de rij staan om te betalen;
- de gebruiker kan worden bereikt via meldingen met betrekking tot hun geografische locatie.
Hoe werkt Bluetooth Proximity Marketing (BPM)
Met Bluetooth Proximity Marketing heeft men de mogelijkheid om elk type promotionele inhoud te verzenden naar de mobiele telefoon van de mogelijke klant die zich binnen een bepaald gebied bevindt, gebruikmakend van het Bluetooth-protocol.
Onder de verschillende positieve aspecten van het aannemen van deze methode:
- het is mogelijk om gelijktijdig met verschillende apparaten te communiceren, oftewel verschillende gebruikers op hetzelfde moment te bereiken;
- de kosten zijn lager dan bij de traditionele campagne met papieren folders.
Hoe werkt de QRcode
Het is een van de eerste apparaten die gebruikt worden in het domein van proximity marketing.
De QRcode gedraagt zich als de streepjescodes van producten. Dus, de klant scant met een app op zijn of haar smartphone de code van het product en bekijkt de inhoud.
Het voordeel van dit apparaat è dat het onmiddellijk en gratis is.
De voordelen van nabijheidsmarketing
De voordelen van Nabijheidsmarketing voor een bedrijf è dat het in staat is om klanten die zich in een specifieke geografische zone bevinden, aanbiedingen en promoties op een gepersonaliseerde en snelle manier te sturen.
Dit alles maakt de creatie van een exclusieve relatie tussen het bedrijf en elke klant mogelijk.
Kenmerken van Nabijheidsmarketing
De belangrijkste kenmerken van Nabijheidsmarketing:
- Individueel: bedrijven kunnen via deze procedure een gepersonaliseerd bericht rechtstreeks naar de mobiele telefoon van de klant sturen;
- Mobiel: via het apparaat heeft de gebruiker de mogelijkheid om aanbiedingen op een later moment op te slaan en te gebruiken;
- Geen milieueffect: vermindering van papieren folders of brochures;
- Direct: lokale activiteiten kunnen feedback onmiddellijk bekijken en, indien nodig, direct wijzigingen aanbrengen in hun communicatie;
- Multimediaal: de berichten die worden doorgestuurd kunnen van verschillende soorten zijn; alleen geschreven tekst, afbeeldingen, video in hoge definitie, pdf's, enzovoort;
- Innovatief: dit type marketingstrategie wijkt af van andere, omdat het mogelijk maakt om te communiceren met de gebruiker op een specifieke locatie en op een specifiek moment.
Proximity Marketing, een strategie die steeds meer relevantie vindt in de wereld, dankzij de evolutie van mobiele technologieën en hun toepassingen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.