Wat is real time marketing

Real-time marketing is een echte advertentiestrategie die het mogelijk maakt om advertentiecampagnes te realiseren door in te spelen op actuele onderwerpen, zoals de hit van het moment!

In de praktijk moeten ze in staat zijn om onmiddellijk te reageren op externe prikkels, en producten en diensten te perfectioneren op basis van de feedback van klanten.

Met andere woorden, real-time marketing benut de trends van het moment waarmee bedrijven een echte communicatie strategie kunnen implementeren, gericht op de ironie van elke campagne.

Het uiteindelijke doel van het bedrijf is immers om in het middelpunt te staan van de meest actuele gesprekken van de gebruiker.

Strategieën voor real-time marketing

Met de verspreiding van het web, sociale media en nieuwe communicatietools, zijn de behoeften en eisen van consumenten >veranderd.

Veel bedrijven hebben al geruime tijd een andere visie ontwikkeld op reclame maken en hebben zich aangepast aan de gang van zaken.

Real time marketing heeft veel succes op sociale netwerken, omdat ze inmiddels de belangrijkste verspreidingskanalen zijn geworden.

In feite maakt het bedrijf gebruik van onderwerpen en situaties die interacties tussen gebruikers genereren.

Om een strategie voor real time marketing uit te voeren, moet men eerst begrijpen hoe te communiceren, oftewel of het gaat om een strategie voor geplande real time marketing of een voor spontane real time marketing.

Laten we dieper ingaan op de details.

Geplande real time marketing

In sommige gevallen kan real time marketing, naast dat het tijdelijk is, ook gepland zijn.

Deze strategie speelt vooruit.

Het bedrijf anticipeert op de creatie van boodschap&nbsp>en stelt alleen de publicatie uit totdat het evenement heeft plaatsgevonden.

Een voorbeeld van geplande marketing kan de Olympische Spelen zijn.

De Olympische Spelen vinden elke vier jaar plaats.

De komst wekt veel interesse bij mensen.

Dus, men kan een post maken op Facebook of een foto op Instagram voor de overwinning van een team en een post voor de overwinning van het andere team, en dan één of de ander publiceren afhankelijk van het resultaat.

Spontane real-time marketing

Spontane real-time marketing, daarentegen, vereist meer creativiteit en timing.

Het is een flashcampagne die in zo kort mogelijke tijd wordt uitgevoerd om niet de plek te verliezen tussen de meest gedeelde en interactieve campagnes.

De middelen en de tijd die nodig zijn voor het creëren van een thematische en meeslepende post zijn zeer beperkt.

Een voorbeeld van spontane real-time marketing is de reclame van Oreo tijdens de finale van Super Bowl

Tijdens de finale van American football wordt op een bepaald moment de wedstrijd onderbroken vanwege een blackout en veel kijkers "troosten" zich met hun smartphone in de hand door zich op de sociale netwerken te storten om de situatie te volgen.

Hier komt Oreo met een fenomenale tweet: het beeld van een Oreo-koekje op een donkere achtergrond en de zin “Je kunt het ook in het donker dippen”, het beeld wordt vergezeld door de zin: “Blackout? Geen probleem.”

Kortom, om een goede strategie voor real-time marketing uit te voeren, is het sleutelwoord: timing.

Bovendien slaagt een campagne voor real-time marketing wanneer een merk erin slaagt om zijn waarden effectief over te brengen met behulp van originaliteit en authenticiteit, terwijl het het moment benut.

Typen van Real Time Marketing

In een strategie voor real time marketing kunnen verschillende typen worden toegepast:

  • Brand Events: alle evenementen georganiseerd door een bedrijf;
  • Anticipated Events: planningsbare evenementen, zoals de feestdagen op de kalender;
  • Location Based: alle soorten marketingcampagnes gebaseerd op geolocatie;
  • Predictive Analytics Based: stelt, door het verzamelen van gevoelige gegevens, in staat om te begrijpen hoe een groot aantal gebruikers te bereiken;
  • Customer Interaction: continue interactie op sociale media;
  • Breaking News: vereist dat je letterlijk altijd 'in the loop' bent, originele, onbeschaamde inhoud creëert en virale content maakt op sociale media door gebruik te maken van een bepaald onderwerp.

Om ervoor te zorgen dat deze typen effectief zijn in elke strategie, is het belangrijk om naar de meningen van gebruikers op sociale media te luisteren zodat je hun interesses kunt begrijpen en hun toekomstige behoeften kunt voorspellen.

Voorbeelden van real-time marketing

Pasta fabriek van de velden: liefde kent geen gendergrenzen

Dit is een voorbeeld van ongereguleerde real-time marketing,

Guido Barilla stelde dat hij nooit een homoseksueel stel als getuige voor de producten van het bedrijf zou kiezen.

Daarop reageerden verschillende merken uit de sector met creativiteit en openheid naar de homoseksuele wereld, zoals deze pastafabriek van het consortium Gragnano.

Ceres: moedige boodschappen

Ceres is een ander voorbeeld van een merk dat in staat is om succesvolle real-time marketing campagnes te creëren.

Het merk is bekend om zijn slimme gebruik van sociale netwerken bij meerdere gelegenheden.

In dit voorbeeld heeft Ceres een onberispelijke boodschap gelanceerd precies op de dag van de vruchtbaarheid!

Inderdaad, dit merk gebruikt "visuele" elementen, zoals afbeeldingen, vergezeld van slogans of speelse, irreverente zinnen.

Ten slotte is een van de grootste merken die gebruikmaakt van real time marketing Taffo.

Taffo Funeral Services heeft maar liefst 124.000 mensen als Facebook-fans en zijn communicatie wordt beheerd door Riccardo Pirrone die contact onderhoudt met de Peyote Adv.

Deze campagne moedigt vrouwen aan om geweldsdelicten tegen vrouwen te melden, wat ook hun manier van verkopen in hun sector weerspiegelt.

Om af te sluiten kunnen we zeggen dat het bedrijf moet weten hoe het "in the game" moet blijven en elke marketinginitiatief optimaal moet benutten om zijn zichtbaarheid te vergroten.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.