Wat is referral marketing

Eens was het mond-tot-mondreclame die vertrouwen in het merk genereerde en het aantal gebruikers of klanten verhoogde. Nu zijn de technieken om de markt te penetreren geëvolueerd (vooral op het gebied van web).

In feite bedoelen we met referral marketing alle activiteiten die de activiteit of het product promoten met behulp van de huidige klanten.

Referral marketing op het web: een waardevolle bron voor websites en e-commerce

De referral marketing op het web is vooral nuttig in e-commerce, maar niet alleen.

Wanneer een site een link naar een externe site bevat, nuttig om verkeer naar dat webadres te genereren, ontstaat er een referral-relatie.

In deze relatie die vaak een economische vergoeding (referrer fee) omvat, is de referrer de site die de link host en die wordt betaald door de referral die het bezoek van de gebruiker via de klik op de link ontvangt (de resultaten van de referral worden gevolgd en gemonitord). Vaak zijn de links visueel ondergebracht in de vorm van banners die de referral maakt om ze op de referrer-site in te voegen.

De referrer fee is proportioneel aan het aantal leads (contacten) of verkopen die zijn gegenereerd.

Referral marketing in e-commerce

Ook in de digitale sfeer kan referral marketing op een andere manier worden ontwikkeld: het referral programma.

Dit programma bestaat uit een strategie die het bedrijf in staat stelt nieuwe klanten te werven via al verworven of in aanbouw zijnde klanten.

Een klassiek voorbeeld van een referral strategie die vaak in e-commerce wordt gebruikt is aanwezig op het moment van aankoop.

Wanneer de klant van de e-commerce portal bijna de aankoopprocedure voltooit, verschijnt er op het scherm (via pop-up of andere strategieën) de mogelijkheid om de uiteindelijke prijs te verlagen (de verzendkosten te annuleren, korting te krijgen, een coupon of soortgelijke incentives). Hoe? Door vertrouwen in het merk op te bouwen, door een vriend, familielid of kennis uit te nodigen naar de site van de klant. Alleen deze actie kan de beloofde prijsverlagingen van het merk ontgrendelen.

In wezen praten we over mond-tot-mondreclame die wordt doorgegeven met een aanbeveling aan derden van de dienst of het product dat wordt aangeschaft (member get a member).

Winnende voorbeelden van referral marketing

Roku: wanneer e-mailmarketing via referrals succesvol is

Roku is een betaalde streamingdienst. Via verschillende enquêtes hadden de leidinggevenden van de groep al begrepen dat 25% van de klanten die hun dienst gebruikten, had gehoord over Roku via vrienden, familie en kennissen en daarom zich had aangemeld.

Gebaseerd op deze feiten heeft het marketingteam van Roku e-mailmarketing funnels ontwikkeld (geleide paden die een gebruiker in een klant transformeren). In deze strategie moedigde Roku zowel de referrer (degene die al klant was) als nieuwe klanten aan om hun diensten te kopen via gratis Netflix-abonnementen voor een maand (overigens feitelijk een concurrent), naast het verkrijgen van 10% korting voor beiden.

De resultaten zijn uitstekend: 70% van de nieuwe gebruikers komt van de e-mails die speciaal zijn ontworpen voor bestaande klanten.

Lomit Patel, Senior Director en Direct Marketing bij Roku, zegt: "E-mail marketing is de beste manier geweest om onze producten zowel aan oude als aan nieuwe klanten te promoten".

Een ander voorbeeld van resultaten behaald via referral marketing is dat van Cornestore CPA group.

Het idee is geniaal en eenvoudig: als een bestaande klant een nieuwe klant brengt, ontvangt hij een gratis kopje koffie en de nieuwe klant (naast de oude klant) krijgt 20% korting op de prijs van de belastingaangifte. Elke oude klant kan tot vijf nieuwe mensen meebrengen.

Tot slot is referral marketing een krachtig marketinginstrument dat, wanneer het verstandig wordt gebruikt, je kan helpen om meer klanten en marktaandeel te winnen.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.