Relatiegerichte marketing kan worden gedefinieerd als alle activiteiten die jouw bedrijf in staat stellen om relaties op te bouwen met de klant en contact met hem (of hen) te creëren.
In eenvoudige termen spreken we over loyaliteit, beheer, monitoring, optimalisatie en verbetering van de relatie tussen de klant en jouw bedrijf: dat is wat relatiegerichte marketing betekent.
Deze bijzondere vorm van marketing wordt one to one genoemd, het vindt namelijk plaats tussen jou (het bedrijf) en de eindklant. In feite, tussen jou en degene die jouw tools of diensten gebruikt.
Relatiegerichte marketing "schiet niet in het wilde weg" maar richt zich uitsluitend op een zeer beperkte doelgroep van consumenten. Deze doelgroep is uiterst specifiek en is in werkelijkheid het resultaat van jarenlange ervaring. Relatiegerichte marketing richt zich dus exclusief op jouw stakeholders (al verworven klanten die deel uitmaken van jouw core business) die gestimuleerd moeten worden om dat te blijven.
Hoe effectief relationele marketing te doen
Om relationele marketing te doen, is het in wezen voldoende om vindingrijkheid te hebben: besloten clubs en voordelen voor klanten, fondsenwervingen, affiliate programma's, member get a members en wie meer heeft, meer kan toevoegen.
Om je doel te bereiken van het creëren van customer loyalty (de beroemde klantloyaliteit), is het essentieel om te begrijpen wie deel uitmaakt van je core business (leeftijd, interesses, gedragingen enz.) en daarom is het zeer moeilijk om te begrijpen wat dat belangrijke segment van je markt is, als gevolg van de fysiologische evoluties van dezelfde doelgroep in de loop der jaren, zo niet maanden (afhankelijk van de sector).
Hoe doet men relationele marketing in 2019?
Eenvoudig, in wezen, op web- en digitaal niveau, zonder twijfel is het essentieel om een CRM (Customer Relationship Management) te gebruiken, een complex beheersysteem dat automatiseringen creëert en beheert (op de verjaardag van de klant worden felicitaties per e-mail verzonden, wanneer een product verloopt wordt gevraagd om het te vernieuwen). Deze systemen zijn gebaseerd op een database van contacten (leads).
Specifiek, naast de CRM om goede relatie marketing te doen, is het ook nodig:
- Een geldig en professioneel klantenservice voor de aftersales
- Continue training van klanten via vergaderingen en bijscholingsprogramma's
- Verstandige en strategische inzet van sociale media: dit krachtige hulpmiddel dient niet alleen om nieuwe klanten aan te trekken, maar ook om bestaande klanten te onderhouden en te beheren
- E-mailmarketing: zoals eerder genoemd is het essentieel om gerichte nieuwsbrieven te versturen
Om te begrijpen wie de klanten zijn die je wilt behouden, is het aan te raden enquêtes en feedback voor en na de aankoop te gebruiken, zodat je een nuttige steekproef kunt creëren om de evoluties van je doelpubliek te analyseren.
Voorbeelden van relationele marketing
Het heeft geen zin om in dit geval over grote merken te praten. Met de middelen die we nu tot onze beschikking hebben, kunnen zowel grote bedrijven als kleine lokale bedrijven perfect relatie marketing doen. Natuurlijk kost een dedicated CRM geld en is het een investering, maar een enquête op Facebook kost niets behalve tijd. En wat te denken van de barista die je steevast vraagt "de gebruikelijke?" Dit is echte relationele marketing.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.