Wat is retail marketing

Wanneer we het hebben over retail marketing, bedoelen we al die activiteiten die gericht zijn op het vergemakkelijken van de verkoop van goederen uit winkels, oftewel de toename van de sell-out (de zogenaamde "uitverkocht").

Het zijn activiteiten van sales promotion die worden uitgevoerd door bedrijven in de commerciële distributie (een instrument waarmee producenten en distributeurs goederen en diensten op de markt brengen).

In wezen zijn het die strategieën van marketing die door de retailer worden toegepast, dat wil zeggen de detailhandelaar die rechtstreeks aan de eindconsument verkoopt via een of meer verkooppunten.

Retail marketing maakt het mogelijk om de aantrekkingskracht van klanten te verbeteren, de aankopen van klanten te sturen en gebruik te maken van marketinginstrumenten, die beginnen bij het assortiment en eindigen bij merchandising.

Typen retailmarketing

Retailmarketing heeft als doel de consument aan te moedigen een bepaald product aan te schaffen.

Retailmarketing is onderverdeeld in:

  • Onafhankelijke retailers: multimerkenwinkels;
  • Warenhuis: grote warenhuizen;
  • Franchise winkels: franchising: met onafhankelijke eigenaren en winkelketens (GDO); 
  • E-commerce winkels.

Retailmarketing speelt een fundamentele rol bij het waarborgen van een goede positionering op de markt, door de behoeften van de consument te interpreteren en te sturen.

De 4c's van retailmarketing zijn meer SEO-vriendelijk

In de afgelopen jaren zijn er nieuwe strategieën toegevoegd aan de 4P van de marketingmix, die verband houden met retailmarketing: de 4 C's van Marketing: Consumer, Cost, Communication en Convenience.

  • Consument: een belangrijke factor als het gaat om retailmarketing, de overweging van de consument ten opzichte van het product. Deze strategie richt zich niet alleen op het product dat men wil verkopen maar ook op de behoeften van de klanten, en omvat dus de wensen van de klant om te begrijpen hoe men hen kan aantrekken en aan hun behoeften kan voldoen;
  • Kosten: men moet rekening houden met de kosten om de aandacht van de klant te trekken en consumenten een product of een betere of goedkopere optie aan te bieden van concurrentie;
  • Commodità: nieuwe digitale concept dat betrekking heeft op, bijvoorbeeld, de commodità bij het voltooien van een transactie of de faciliteit om indicatieve informatie over een bepaald product te hebben om vervolgens over te gaan tot aankoop;
  • Communicatie: vertegenwoordigt een reeks technieken van retailmarketing die gebruikmaakt van strategieën zoals het storytelling, copywriting en al die technieken die het bedrijf helpen begrijpen wie zijn potentiële klanten zijn. 

Strategieën voor retailmarketing: hoe de verkoop in uw winkel te verbeteren

Er zijn verschillende strategieën en hulpmiddelen om de verkoop van een winkel te verbeteren en dus ook de winst ervan.

De meest gebruikte technieken zijn:

  • Kortingen en promoties voor beperkte periodes aanbieden: biedt positieve resultaten en zorgt ervoor dat klanten vaker terugkomen naar jouw bedrijf en ook producten kopen die niet in de aanbieding zijn. Bovendien is het belangrijk om geen goederen 12 maanden per jaar in de uitverkoop te hebben, dat zou contraproductief zijn voor het bedrijf;
  • Producten strategisch positioneren: is een strategie die zich richt op de visuele elementen van een consument wat betreft de positionering van een product in een supermarkt of winkelcentrum. Plaats kleine en relatief dure objecten dicht bij de kassa om klanten aan te moedigen deze laatste aan te schaffen. Als het gaat om producten die een nieuwe collectie omvatten, moeten ze onder specifieke verlichting of prominent op de planken worden geplaatst. Als je echter wilt  producten in de uitverkoop verkopen kan men kiezen om specifieke bewegwijzering te gebruiken om de aandacht van de klant te trekken;
  • Loyaliteits-programma'som een loyale klantenkring te krijgen, is het belangrijk om een loyaliteitsprogramma op te zetten dat kortingen en exclusieve aanbiedingen biedt;
  • Werknemers opleiden om verkopen te doen: de werknemers spelen een zeer belangrijke rol in een winkel en het is noodzakelijk hen op te leiden om beter te verkopen, de klant te helpen beslissen wat te kopen en een relatie met klanten op te bouwen zodat ze terugkomen om aan te schaffen.

Concluderend is retailmarketing de detailverkoop van producten en diensten die zich richt op de wensen van klanten, door optimaal gebruik te maken van bepaalde strategieën om hogere winsten te genereren en een succesvolle onderneming te starten.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.