Wat is sociale commerce

Social Commerce is de nieuwe frontier van e-commerce.

Social commerce is ontstaan door de evolutie van het aankoopgedrag van consumenten die steeds meer online aankopen doen.

In feite is social commerce een vorm van verkoop van producten of diensten die plaatsvindt via het web en maakt gebruik van sociale netwerken en interactieplatforms om online transacties uit te voeren.

Web 1.0 is geëvolueerd naar web 2.0, waardoor gebruikers kunnen interageren en de inhoud van webpagina's van een site kunnen wijzigen.

Social commerce maakt gebruik van het fenomeen van klantervaring, waarbij het juist de klanten zijn die, door hun ervaring met een bepaald product te delen, het web suggereren wat effectief te verkopen.

De klant is dus voor 100% betrokken.

Wanneer de klant tevreden is over de aangekochte producten of diensten, bevelen ze deze spontaan aan bij hun kennissen, waardoor een eindeloze keten ontstaat: de mond-tot-mondreclame.

Bovendien heeft de consument verschillende kanalen en middelen tot zijn beschikking om zijn ervaringen met andere gebruikers te delen, zoals recensies, beoordelingen, feedback, commentaren en het plaatsen van berichten op sociale media.

Voordelen van social commerce

Social commerce beperkt zich niet tot het bevorderen van de aankoop van een product via een platform, maar omvat alle fasen voor en na de aankoop.

Social commerce trekt de aandacht van de gebruiker, leidt hem naar de aankoop tot aan de loyaliteit.

Bovendien streeft het naar volledige betrokkenheid van de gebruiker via de sociale netwerken.

De social commerce bestudeert zijn gebruikers aan de hand van hun online gedrag en voorkeuren, waardoor de perfecte winkelervaring voor hen wordt gecreëerd.

In feite hebben alle merken die vertrouwen op social commerce de zekerheid dat ze hun doelgroep bereiken.

Een laatste voordeel, maar niet minder belangrijk, is het gebruik van video's of afbeeldingen op maat:

  • Reclame via influencers;
  • Video-tutorials die het product uitleggen;
  • Echte afbeeldingen van het product;
  • Tool Analytics voor datameting.

Dankzij multimedia-inhoud is het mogelijk om een hoge engagement te hebben.

Verschil tussen e-commerce en social commerce

De social commerce is dus een nuance van e-commerce.

Wat onderscheidt ze?

We kunnen definiëren dat e-commerce een echt online platform is waar de verkoop van producten en diensten plaatsvindt.

Het is een website waarmee de economische transactie kan worden uitgevoerd.

De site biedt dus een catalogus van producten aan en maakt online betaling en dus aankoop mogelijk.

E-commerce en social commerce zijn met elkaar verbonden, omdat social commerce bestaat dankzij e-commerce.

In feite betreft social commerce het mond-tot-mondreclame van gebruikers onder degenen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn om te weten dat er een bepaalde winkel is die bepaalde producten verkoopt.

sociale van social commerce die vandaag de dag het populairst zijn: Instagram, Twitter, Pinterest en Facebook.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.