Territoriale marketing is een verzameling van tactieken en strategieën die als doel hebben de promotie van een bepaalde locatie.
Wanneer we het over een locatie hebben in het kader van territoriaal marketing, kan dit zowel verwijzen naar een enkel gebouw, als naar een wijk, stad, regio of heel land.
Specifiek kunnen de doelstellingen van dit type marketing veelzijdig zijn:
- Toerisme verhogen;
- Buitenlandse middelen en investeerders aantrekken;
- Lokale activiteiten vergroten;
- Ontwikkeling van gebieden;
- Cultuur bevorderen.
Hoe territoriaal marketing te realiseren
Territoriaal marketing is op de een of andere manier een meer algemene sector binnen marketing dan andere. In feite is het promoten van een locatie niet precies hetzelfde als het promoten van een merk of product, of het creëren loyalty bij een consument.
Desondanks zijn er ook hier enkele elementen die het waard zijn om in overweging te nemen als men een functionele strategie wil ontwikkelen:
- Het eerste wat je moet doen in een strategie van dit type is het benadrukken van alle winnende en positieve aspecten van de plek die je wilt promoten;
- Het is even belangrijk dat de betreffende plaats beschikt over diensten van goede kwaliteit;
- Betrek alle betrokkenen in de toeristische sector en de accommodatie-infrastructuur. Dit is een vrij belangrijk punt, aangezien toeristen de beste ambassadeurs zijn van een bepaalde locatie nadat hun ervaring is afgelopen. In feite zijn recensies en blogs krachtige middelen om een bepaalde locatie te communiceren.
Aan wie het territoriale marketing gericht is
Het is duidelijk dat territoriale marketing een krachtig instrument is ten dienste van de promotie van een bepaalde locatie.
Maar om effectief te kunnen werken, is het belangrijk om een duidelijk idee te hebben van wie je naar die locatie wilt aantrekken.
Als de promotie bijvoorbeeld als doel heeft om investeerders aan te trekken, zal het nodig zijn om de zichtbaarheid van eventuele ontwikkelingsmogelijkheden, commerciële kansen en dergelijke te vergroten.
Dit alles zodat potentiële investeerders besluiten om met deze realiteiten in contact te komen.
Als het doel daarentegen is om de locatie een toeristische bestemming te maken, dan moet er worden gepromoot wat betreft attracties, diensten en receptieve infrastructuur.
In beide gevallen, zoals bij elke vorm van marketing, is het goed om te bestuderen en te begrijpen wie de meest gevoelige doelgroep is die we willen aantrekken.
Hoe territoriale marketing toe te passen
In dit type campagne is het essentieel om de zichtbaarheid te vergroten.
De beste instrumenten om dit te realiseren zijn websites en sociale kanalen. De mogelijkheid om inhoud te delen van en binnen deze kanalen is de beste manier om dit soort product te verspreiden.
In veel regionale marketingcampagnes is het gebruikelijk dat er echte blog-reizigers of youtubers aanwezig zijn, met aanzienlijke aantallen volgers, aan wie gastvrijheid of een verblijf wordt aangeboden in ruil voor zichtbaarheid voor die locatie.
De wereld van het web biedt verschillende andere oplossingen om de besproken doelstellingen te bereiken.
Wat echt telt is een duidelijk en precies idee te hebben van wie je wilt aantrekken, en vervolgens alle nuttige elementen in te schakelen om de betreffende consument aan te trekken.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.