Wat is trade marketing?

Trade marketing is de verzameling van marketingstrategieën die gericht zijn op de handel (de commerciële tussenpersonen), namelijk distributeurs, groothandelaren en detailhandelaars.

Vaak worden de activiteiten van Trade marketing gerelateerd aan de onderhandelingen met distributeurs voor de introductie van nieuwe producten.

Bedrijven in de GDO (Grote Distributie Organisatie) vragen vaak aan de producent een listing fee (een vergoeding die door distributieketens wordt gevraagd voor de opname van producten). De kosten met betrekking tot de listing fee worden gedragen door de producent en worden trade spending genoemd. 

De trade spending omvatten de kosten voor communicatiemiddelen, promoties en merchandising gebruikt in de winkel.

Wat zijn de hefboom van trade marketing?

Er zijn acht hefboom van marketing waarin de meest effectieve trade marketingstrategieën zich ontwikkelen:

  • Verkoopvoorwaarden: het bedrijf creëert prijslijsten die variëren afhankelijk van de distributeur en plant de verkopen met als doel de productie- en verkoopcyclus van een product te optimaliseren;
  • Trade promotion: waar kortingen, prijzen en andere incentives worden gegeven voor het behalen van hoge verkoopvolumes. Dankzij trade promotion worden retailers aangemoedigd om producten van het bedrijf aan te schaffen en hen meer zichtbaarheid te geven om de vastgestelde verkoopdoelen te bereiken;
  • Producten: er wordt een selectie van artikelen gemaakt en oplossingen overwogen om ze op de markt te introduceren;
  • Co-marketing (coöperatief marketing): dit zijn activiteiten van partnerschap, in promotie met below the line (loyaliteitsprogramma's, flyers) en above the line (klassieke reclamecampagnes);
  • Verkoopbeheer: zodra de sterke punten van het eigen bedrijf zijn begrepen, kan de beste verkoopstrategie worden gepland;
  • Training van de handel: het is belangrijk om een uitgebreide kennis van de markt, het bedrijf en zijn producten te hebben, zodat de handel kan worden voorbereid op het beheren van het distributieproces;
  • Partnerschap: de verkoper wordt beschouwd als een lange termijn partner, om de klant loyaliteit te geven en hem aan te moedigen tot aankoop;
  • Logistiek: strategieën voor levering en beheer van de stroom van producten van het bedrijf naar de verkooppunten.

Elke strategie moet in staat zijn om twee doelstellingen te bereiken:

  • Strategische doelstellingen: ze houden zich bezig met de positionering van het bedrijf, gericht op het veranderen van het gedrag van de handel;
  • Operationele doelstellingen: ze richten zich op het vergroten van de marktaandelen van het bedrijf in het distributiekanaal om extra omzet voor het bedrijf te garanderen.

Voor het bereiken van deze doelstellingen is het belangrijk om de middelen en de productie- en distributietijden zo goed mogelijk te beheren en ervoor te zorgen dat de bedrijven altijd tevreden zijn met de gekozen groothandels.

Waar wordt trade marketing toegepast?

Trade marketing is de kunst van specifieke producten voor bedrijven te commercialiseren. De individuele consumenten komen op de tweede plaats. Het type business-to-business activiteit heeft andere bedrijven als doelgroep.

Normaal gesproken is het hoofddoel van een Trade marketingcampagne om  producten aan andere bedrijven te verkopen die ze vervolgens aan hun specifieke klanten zullen verkopen.

Het doel van dit type marketing verschilt van traditionele marketing omdat het niet gericht is op de uiteindelijke verkoop. In plaats daarvan richt het zich op de middelen waarmee de uiteindelijke verkoop wordt gerealiseerd.

Wie gebruikt Trade marketing?

Voor een effectieve trade marketingstrategie is het belangrijk om te weten hoe je de middelen optimaal kunt benutten:

  • Op beurzen: een perfecte plek om Trade marketingactiviteiten uit te voeren, het product te tonen en de aandacht van de consument te trekken;
  • Via commerciële promoties: omvatten coupons, groothandelsdeals en andere aankoopstimuli, zijn gericht op consumenten en zijn een zekere manier om je merk te onderscheiden van competitor;
  • In advertenties: via traditionele en online reclame kan een uitstekende trade marketingstrategie worden vastgesteld. Advertenties zijn zeer effectief voor de merkherkenning. Hoe meer mensen jouw naam zien, hoe meer macht het bedrijf op de markt zal hebben.

Concluderend is dit type marketingstrategie éè zeer belangrijk voor bedrijven die zich willen concentreren op verkopen in fysieke locaties. Bedrijven vertrouwen op Trade marketing om de voordelen van hun merk aan producenten te demonstreren, die op hun beurt helpen om het product aan de eindconsument te verkopen.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.