Wat is transactionele marketing?

Transactioneel marketing is een strategie die gericht is op de verkoop van een bestaand product.

Het richt zich op de reclame van producten met verkoopdoeleinden om hen naar succes te leiden.

Door dit type strategie te gebruiken, neigt men ernaar winst te behalen door het bereiken van een verkoopvolume dat de ontwikkeling van het bedrijf mogelijk maakt.

Het model van transactioneel marketing is bijna gelijk aan het concept van traditionele marketing.

Vanwege enkele moeilijkheden bij het vinden van een afzetmarkt voor de geproduceerde goederen, is de aandacht en reclame die eerder gericht was op de productieactiviteit verschoven naar de positionering van het product.

Zo is de transactionele marketing geboren.

Verschil tussen transactionele marketing en relationele marketing

Zoals we al zeiden, richt transactionele marketing zich op de verkoopvolumes van een product.

Maar heeft het enige verbinding met het model van relationele marketing?

De definitie van het model van relationele marketing definieert een manier van interactie tussen bedrijven en klanten.

Het verschilt van het model van transactionele marketing omdat:

  • Het bedrijf zich niet meer baseert op bestaande producten;
  • Het richt zich op de behoeften van huidige en potentiële consumenten;
  • Het streeft ernaar zijn doel te bereiken door alle marketingactiviteiten te coördineren;
  • Het bedrijf richt zich niet uitsluitend op de verkoop.

In feite streeft het bedrijf met relationele marketing naar winst door in te spelen op de behoeften van consumenten en niet door de verkopen van de producten zelf.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.