Wat is verpakking

De verpakking è is de omhulsel, de doos, de verpakking van het product met decoratie.

Ook al zegt het spreekwoord “je beoordeelt een boek niet op zijn omslag”, soms is het juist de omslag die de klant verliefd maakt op een bepaald product.

Achter de verpakking zit echter een studie, een ontwerp en een uitvoering van alle activiteiten die zijn uitgevoerd voor het te verkopen product en het dient om het merk, het product zelf te identificeren en informatie te geven over de belangrijkste productie- en gebruikskenmerken.

Het is een zeer belangrijk element voor de presentatie, de esthetiek van het product en om de aandacht van de klant te trekken en de verkoop van het product. Ook al is er geen 100% kans dat de verpakking in de smaak valt bij alle consumenten die deze bekijken, moet zij absoluut zorgen voor praktische transportmogelijkheden, het intact houden van het product binnenin en de presentatie.

Om deze redenen is zijn studie en uitvoering toevertrouwd aan verpakkingsspecialisten, die de taak hebben om de functionaliteit van de verpakking in overweging te nemen.

Er zijn drie soorten verpakkingen:

  • Primair: bestemd voor de verkoop van enkele producten, klaar voor consumptie. Naast de praktische functie van bevatten en beschermen, vervullen primaire verpakkingen een tweede commerciële functie, reden waarom ze worden beschouwd als echte verkoopunits. Om dit doel te bereiken, zijn primaire verpakkingen zorgvuldig ontworpen om klanten te informeren, hen te overtuigen en hen tot aankoop aan te zetten.
  • Sekundair: groepeert een bepaald aantal verkoopunits. Als het product uit zijn secundaire container wordt verwijderd, worden zijn kenmerken en commerciële waarde niet gewijzigd.
  • Tertiair: dozen bedoeld voor veilig transport van goederen, ontworpen om de integriteit van de inhoud te beschermen en te behouden. Verpakkingen die het hanteren en verzenden van meerdere of enkele verkoopunits vergemakkelijken.

 Hoe maak je een verpakking?

Het maken van een verpakking kan heel eenvoudig zijn, zelfs eenvoudiger dan je misschien denkt. Laten we kijken hoe…

Ten eerste maak je een afspraak voor een briefing met de klant om alle vereiste specificaties voor de perfecte verpakking te verzamelen.

Je moet de klant vragen naar specifieke kenmerken voor de gewenste verpakking:

  • Materiële kenmerken van het product: afmetingen, gewicht, volume, vorm, soorten gebruikte materialen;
  • Immateriële kenmerken van het product: prijs, positionering op de markt;
  • Distributiemethoden: transport- en distributiemethoden van het product;
  • Kennmerken van de eindconsument: manieren en momenten van consumptie/gebruiken;
  • Normatief: eventuele wettelijke vereisten waaraan de verpakking moet voldoen;
  • Concurrent: wie zijn de concurrenten, wat zijn de materiële en immateriële kenmerken van hun producten;

Na het verzamelen van alle nuttige informatie voor het maken van de verpakking kan het concept worden ontwikkeld, dat de basis zal vormen alsook een schets van het project om het uiterlijk van de dozen vast te stellen: afmetingen, grafisch ontwerp, teksten, vorm van de stans, materiaal.

Zodra de schets is goedgekeurd, kan er een mockup van jouw verpakking worden gemaakt, voordat je de definitieve bestelling plaatst.

Een hulpmiddel waarmee je de klant de verpakking kunt tonen die je hebt ontworpen met toegepaste grafiek: een preview van de doos die overeenkomt met wat hij of zij later kan kopen en ontvangen.

Je kunt kiezen uit:

  • Geprinte mockup: dat wil zeggen al geprint met dezelfde materialen die gebruikt zijn voor de definitieve productie om de structurele aspecten van de verpakking te testen;
  • 3D virtuele mockup: om een 360° preview van het product aan de klant te tonen en het vanuit elke hoek te bekijken.

Na de presentatie kan er een marktonderzoek worden gedaan naar de verpakking door verschillende exemplaren te drukken om verschillende factoren te evalueren.

Dankzij marktonderzoeken is het gemakkelijker om te begrijpen welke verpakkingen de meeste aankoopvoorkeur hebben bij klanten van een fysieke winkel. Zo kan men begrijpen welke verpakking het meest geschikt is voor dat type product en markt.

Zodra al deze elementen zijn gedefinieerd, kan men overgaan tot de definitieve druk van de verpakking.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.