Wow, ik ben viraal gegaan!
Deze zin è de hoogste aspiratie van een marketeer!
Wat betekent dat precies?
Laten we de virale marketing en de grote potentieel van dit onconventionele marketinginstrument ontdekken.
Een beetje zoals een muzikale jingle (de klassieke hit), wordt ook de virale inhoud een must. Binnen korte tijd kent iedereen het, het blijft in het geheugen hangen en het bedrijf profiteert ervan dankzij een opvallende, snelle en exponentiële blootstelling.
De term virale marketing werd geïntroduceerd door Steve Jurvetson en Tim Draper, oprichters van een bedrijf dat destijds de pas opgerichte Hotmail financierde. Het was juist een virale marketingcampagne die het bedrijf hielp om te stijgen!
In feite, wanneer de inhoud viraal gaat, verspreidt deze zich op het web als een virus, zonder controle. Binnen korte tijd vermenigvuldigen de reacties zich, worden de interacties onberekenbaar en neemt de snelheid van blootstelling absurd toe!
Hoe een viraal bericht te creëren
Laten we aannemen dat er geen techniek bestaat die voor 100% garandeert dat een bericht viraal gaat.
Er zijn echter enkele aandachtspunten die dit resultaat vergemakkelijken:
- de inhoud is bedacht om gedeeld te worden (een ironische zin, een provocerende video). Viraal berichten zijn meestal of video's, of memes of gif's
- deze berichten zijn gericht op het juiste publiek van gebruikers
- ze wekken verbazing en emoties op (positief of negatief)
Winnende voorbeelden van virale marketing
Hier zijn enkele echt geniale voorbeelden die je laten begrijpen wat virale marketing betekent.
IJs-emmer-uitdaging: wanneer het viraal is voor een goed doel
Virale marketing is niet altijd provocerend en ontheiligend. Soms heeft het gelukkig ook nobelere connotaties. Dit is het geval bij de beroemde "Ice Bucket Challenge", oftewel de mode om jezelf in 2014 onder te dompelen met emmers water. Niet iedereen weet dat deze uitdaging werd gelanceerd door de ALS Associatotion (Vereniging Sclerose Laterale Amiotrofica) om bewustzijn te creëren over deze ziekte.
Elke "genomineerde" goot een emmer vol water over zich heen en nomineerde op zijn beurt een opvolger. Elke "held" die aan deze uitdaging deelnam, zou een bijdrage aan de vereniging doen.
Bé in één jaar zorgde dit "spel" voor maar liefst 115 miljoen dollar! Meer viraal dan dit!
Volvo en zijn extreme veiligheid: Volvo Truck
Een video die tot nu toe maar liefst 97.052.049 weergaven op YouTube heeft!
Een geniale vondst om duidelijk te maken dat Volvo vrachtwagens geen problemen hebben met sturen en stabiliteit!
De Belgische acteur Jean-Claude Van Damme lijkt ontspannen en klaar voor actie. De camera zoomt uit en de surrealistische situatie die het Zweedse bedrijf beschrijft wordt duidelijk. Van Damme zit met wijdbeense tussen twee vrachtwagens die helemaal niet worden beïnvloed door de voeten die aan beide zijden zijn vastgemaakt!
De virale die verrast en verontwaardigt: Buondì Motta
In een lijst van dit type, è onveranderlijk de reclame van Motta uit 2017.
Ontheiligend en tegelijkertijd geniaal.
In de video vraagt een irritant meisje of er een perfect ontbijt bestaat "licht maar beslist uitnodigend".
De moeder, ervan overtuigd dat ze gelijk heeft, is niet overtuigd en roept: "dat bestaat niet, laat een asteroïde me raken!"
Ongelooflijk genoeg komt de asteroïde aan en raakt echt de moeder, waardoor alles om haar heen wordt vernietigd!
Kritiek, negatieve opmerkingen maar een enorme blootstelling!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.