Wat is webmarketing

Web marketing is niets anders dan marketing toegepast op het web. Met andere woorden betekent het adverteren en verdienen op het web.

De verschillende soorten webmarketing

Laten we precies bekijken hoe de webmarketing is verdeeld.

  • SEO (Search Engine Optimization): is het proces van het verkrijgen van verkeer en zichtbaarheid in zoekmachines op een gratis manier via keywords (zoekwoorden).
  • SEM (Search Engine Marketing): heeft hetzelfde principe als SEO, met dit verschil dat verkeer en zichtbaarheid betaald zijn. Het meest gebruikte platform voor adverteren in zoekmachines is Google ADS.
  • DEM (Direct Email Marketing): is een verzameling strategieën gericht op de promotie van een product of dienst via e-mail.
  • CONTENT MARKETING: bestaat uit het creëren van relevante en kwalitatieve inhoud voor gebruikers. Ze moeten aantrekkelijk en overtuigend zijn.
  • REFERRAL MARKETING: è een strategie van webmarketing die gebruikmaakt van mond-tot-mondreclame, gebaseerd op de promotie van het merk of product via huidige klanten.
  • AFFILIATE MARKETING: bestaat uit een commerciële overeenkomst tussen twee partijen, waarbij de eerste een commissie verdient door de producten of diensten van de tweede te verkopen.
  • INBOUND MARKETING: bestaat uit gevonden worden door potentiële klanten en hen naar jouw product of dienst te trekken. In tegenstelling tot OUTBOUND MARKETING, zullen de klanten jou vinden. Een voorbeeld è is reclame op Google.
  • WEB ANALYTICS: è een systeem voor gegevensverzameling dat, via meerdere tools, je helpt om zo nauwkeurig mogelijk profielen op te stellen van de gebruikers die een website bezoeken. Deze informatie zal je helpen begrijpen hoe gebruikers zich gedragen op jouw website en eventueel verbeteringen aan te brengen.

Verschillen tussen webmarketing en traditionele marketing

Er zijn 3 wezenlijke verschillen tussen webmarketing en traditionele marketing:

  1. Webmarketing is goedkoper. Offline promotie (radio, TV, enz.) è veel duurder.
  2. Dankzij webmarketing kun je in een zeer korte tijd je product of dienst aan daadwerkelijk geïnteresseerde mensen tonen. Je hoeft niet op de menigte te schieten en te hopen dat iemand antwoordt: “Hier ben ik!”.
  3. Online marketing stelt je in staat om de prestaties van je strategieën te monitoren en dus te begrijpen of je daadwerkelijk winst maakt.

De juiste webmarketing voor jou

Helaas bestaat er geen algemene strategie die voor alle bedrijven geschikt is. Elke activiteit vereist een eigen strategie, rekening houdend met verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld het doel dat je wilt bereiken.

Echter, als je een idee wilt krijgen, hebben we enkele artikelen geschreven over de strategieën die worden toegepast in verschillende activiteiten: Pizzeria's, Café's, Banketbakkerijen, Schoonheidscentra, Congrescentra, Hotels, Agriturismi, Campings en Glampings.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.