Wat is click and mortar

Click and mortar is een businessmodel dat betrekking heeft op alle bedrijven die de verkoop van hun producten en diensten zowel via fysieke winkels als via websites of andere online kanalen benutten.

Het is ontstaan als de evolutie van de uitdrukking "brick and mortar" die wordt gebruikt om te verwijzen naar de fysieke aanwezigheid van bedrijven via verkooppunten.

Het click and mortar model biedt daarentegen de mogelijkheid om zowel online met een simpele “klik”, als in winkels “mortar” te kopen.

Waarom is click and mortar belangrijk?

Met de komst van internet en technologieën zijn er nieuwe businessmodellen ontstaan die betrekking hebben op online verkoop (bijvoorbeeld Amazon of Ebay).

Met de tijd hebben bedrijven de voordelen van online verkoop voor hun business verworven, waardoor eCommerce  wordt gepresenteerd als een alternatief kanaal voor de fysieke winkel.

Click and mortar is een model dat steeds gebruikelijker wordt in de zakenwereld en stimuleert bedrijven om strategieën te implementeren die een grotere integratie tussen online en fysieke kanalen bevorderen. 

Dit type integratie betreft het promoten van onderbroken aankoopervaringen, via verschillende kanalen en contactpunten, zodat klanten het product in de winkel kunnen zien en het online kunnen kopen.

Het maakt ook leveringen aan huis mogelijk of het kopen op de site en het afhalen in de winkel.

De voordelen van click and mortar

Het click and mortar-model biedt verschillende voordelen voor het bedrijf die zowel kunnen worden verkregen door direct contact met de klant

 in de winkel, zowel via online verkoop.

De voordelen die click and mortar voor fysieke winkels met zich meebrengt, zijn:

  • In de winkel kunnen klanten de producten testen en zien;
  • Het biedt ook de mogelijkheid om direct contact te hebben met het personeel;
  • De positieve ervaring van de klant kan een impact hebben op de klantervaring

Wat betreft online verkoop, daarentegen:

  • Biedt klanten het gemak om te kopen zonder hun huis te verlaten;
  • Heeft flexibele retourbeleid;
  • Hebben klanten naar klantloyaliteit geleid, oftewel naar loyaliteit.

Dus, met de term click and mortar worden alle commerciële activiteiten gedefinieerd die deels op Internet en deels via de fysieke aanwezigheid van traditionele verkooppunten worden uitgevoerd.

Bijvoorbeeld, een winkel verzamelt bestellingen via het web en de klant betaalt met een creditcard.

Het maakt gebruik van kortingen en promoties, en haalt vervolgens de gekochte goederen op bij de dichtstbijzijnde winkel.

Op deze manier kan de winkel  kosten besparen op personeel en het aantal medewerkers in de fysieke winkel tot een minimum beperken.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.