Customer insight is de studie van de behoeften en het gedrag van consumenten, die verkregen wordt door analyses en observaties van gedrags- trends.
Dergelijke analyses zijn erg belangrijk voor marketing en digitale marketing omdat ze door bedrijven worden gebruikt om de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt te ontwikkelen en te verbeteren.
In feite vertegenwoordigt customer insight een diepgaande kennis met betrekking tot een dienst, een product of een bedrijf en helpt het bedrijf ideeën op te doen voor de communicatie van de reclameboodschap.
Hoe een analyse van klantkennis uit te voeren
Tegenwoordig is klantanalyse è essentieel voor een goede communicatiestrategie, om een begrip en inzicht in de behoeften van consumenten te krijgen.
Klantinzicht is erg nuttig om beter te begrijpen wat consumenten denken of werkelijk voelen zij en wat er in hun gedachten opkomt wanneer ze een product zien, namelijk de emoties, de verlangens die hen aanzetten tot het doen van aankopen van producten of diensten.
Om een analyse van klantkennis uit te voeren, is het dus belangrijk om goed op het gedrag van je doelgroep: de gevoelens, feedback, de constante aankoop van een product, de vraag te letten.
Dergelijke waarnemingen kunnen worden gebruikt om het aanbod van het bedrijf te optimaliseren en om te reageren op specifieke problemen of behoeften, zodat het voordeel oplevert voor het bedrijf dat ze gebruikt.
Het is belangrijk om het gedrag van de consument te interpreteren om de veranderingen te begrijpen die in bedrijven moeten worden aangebracht om zo voordelen te bieden aan de klanten zelf.
Om effectieve resultaten te behalen, moet de customer insight drie kenmerken hebben:
- Het moet gericht zijn: zoek naar inzichten met een specifieke doelgroep in gedachten, om voordeel te halen uit de tevredenheid van slechts een specifieke groep consumenten;
- Het moet reageren op een echt probleem: het moet in staat zijn om te reageren of een oplossing te vinden voor een specifiek probleem of behoefte;
- Het moet innovatief zijn: è belangrijk dat de insight in staat is om te reageren op problemen en behoeften die altijd anders zijn dan de vorige.
In de wereld van het web zijn er hulpmiddelen ontwikkeld voor het verzamelen van gegevens dankzij:
- Enquêtes;
- Discussies op forums;
- Communitygroepen.
Ook dankzij systemen voor tracking zoals:
- Google Analitycs;
- Hotjar: maakt het mogelijk om sessies op te nemen en het gedrag van gebruikers te visualiseren;
- De cookies.
Concluderend draait alles om hoe consumenten zien wat het bedrijf biedt en hoe ze het product of de dienst ervaren, via de perceptie dat het product kan worden aangepast door middel van communicatie.
Dit alles kan ook plaatsvinden dankzij het gebruik van testimonials, die helpt te begrijpen of een product positieve feedback oplevert wanneer het wordt gebruikt.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.