Wat zijn inzichten

In marketing zijn inzichten een onvervulde behoefte van de consument of een consumptiekans die de producten die al op de markt zijn nog niet hebben doorzien. 

In de praktijk is een inzicht in staat om de situatie "van binnenuit" te bekijken om deze vervolgens beter te begrijpen en op te lossen.

Voor een goede marketingstrategie is het vinden van een goed inzicht zeer belangrijk voor het succes van de reclame, omdat je ontdekt hoe jouw doelgroep zich gedraagt en denkt. Jij hoeft alleen maar te werken aan het vervullen van de net ontdekte behoeften!

Een inzicht definieert ook de kwantitatieve gegevens, die het aantal bezoeken aan een webpagina analyseert; een goede service kan Google Analytics zijn;

Insights hebben verschillende kenmerken:

  • Het begrijpen van de echte behoeften die door consumenten worden geuit en niet-geuit;
  • Bepaalt het gedrag van iedere individu die producten voor persoonlijk gebruik koopt;
  • Ontdekt wat er in het hoofd en het hart van de klant leeft;
  • Het is een goede marketingstrategie die wordt vastgesteld tussen een merk en zijn potentiële consument.

Hoe een insight te identificeren

Om een insight te identificeren, moet je beginnen met een diepgaande analyse gebaseerd op observatie en intuïtie van de behoefte van de klant.

Het is essentieel om in de geest van de consument te kunnen komen, door al hun stappen te observeren en hen te volgen in een traject om aanwezig te zijn op het moment dat ze interesse beginnen te tonen voor jouw merk.

Om een insight zo goed mogelijk te identificeren, is het essentieel om verschillende punten te volgen:

  • Luisteren: maak gebruik van sociale media, call to action en enquêtes om dieper in te gaan op wat jouw doelgroep van je denkt en wat ze echt zoeken;
  • Onderzoeken: Analyseer het gedrag van jouw doelgroep aan de hand van statistieken;
  • Zich verplaatsen in de klant en verschillende vragen stellen: wat zou ik doen als ik een klant was? Wat zou ik graag willen zien? Wat heb ik echt nodig?

Case study Nestlé: het diner dat je niet ziet!

Er zijn veel manieren om te definiëren wat een inzicht is en vooral hoe je het kunt identificeren. Dit concept krijgt echter een essentiële rol om in de geest van consumenten door te dringen en vertegenwoordigt bovendien een krachtige strategie in reclamecampagnes om succes te behalen.

In december 2016 gebruikte Nestlé Spanje de inzichten voor zijn kerstcampagne "Het diner dat je niet ziet", waarmee het een trending onderwerp werd. Ze kozen voor een video die een diner toonde met 4 gezinnen die elkaar met Kerst ontmoetten om te laten zien hoe de persoon die had gekookt zich voelde.

Het doel è is om je in te leven in de consument en empathie met hen te hebben, door te observeren, te luisteren en te onderzoeken welke verbinding kan worden gelegd die verder gaat dan prijs of product.

Zodra ze begrijpen wat de consument wil, brengen ze dit over in de reclamecampagne om de geest van de gebruiker te bereiken.

Weinig merken slagen erin om de persoon via menselijke emoties te bereiken. Het gebruik van inzichten als strategie maakt het mogelijk om een benadering voor de gebruiker te creëren, waardoor geloofwaardigheid en persoonlijkheid aan het merk worden gegeven, weg van prijstrategieën en gericht op het nieuwe tijdperk van het "emotionele" merk.

In conclusie, deze nieuwe psychologische visie op de verbinding tussen het merk en de consument onthult het nieuwe model van emotionele merken, met de focus op het "wegnemen" van verborgen behoeften en het begrijpen van de consument als persoon, weg van het idee van de consument als materieel object.

Daarom wilde het merk deze doelgroep aanspreken en lanceerde een reclamecampagne waarin zijn producten nooit verschijnen en er is gewerkt aan een inzicht waarbij het merk erin slaagde zich bovenaan te positioneren tijdens de feestdagen.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.