Wat is de Cost Per Lead

De CPL, acroniem voor Cost Per Lead è een betaalmethode voor reclamecampagnes met als doel het genereren van contacten, oftewel het betrekken van het publiek.

De adverteerder van de reclamecampagne betaalt voor elke expliciete inschrijving van de consument die geïnteresseerd is in het aanbod.

Er zijn twee soorten leads:

  • Verkooplead: deze worden gegenereerd op basis van demografische gegevens van de consument (leeftijd, inkomen, enz.). Deze leads zijn exclusief (verkocht aan één adverteerder) of niet-exclusief (verkocht aan meerdere adverteerders).
  • Marketinglead: deze worden slechts één keer verkocht, in tegenstelling tot verkoopleads, ze worden namelijk gegenereerd voor een uniek aanbod van de adverteerders.

È belangrijk om te benadrukken dat in CPL-campagnes de adverteerder betaalt voor een geïnteresseerde klant, die contactinformatie achterlaten.

De CPL-campagnes zijn uitstekend voor wie consumenten wil betrekken bij meer contactpunten, bijvoorbeeld door het creëren van een nieuwsbrieflijst, community-sites en andere betrokkenheidsvoertuigen.  

Hoe bereken je de kosten per lead?

De formule om de CPL te berekenen is:

CPL = TOTALE KOSTEN / AANTAL GEGARANDEERDE LEADS

Laten we aannemen dat de adverteerder een campagne heeft gekocht ter waarde van 1500 euro om klikken op zijn website te verkrijgen, en 30 bezoeken aan de website van consumenten heeft gekregen

CPL = 1500 / 300 = 5 euro (kosten per lead)

De gemiddelde kosten van een gegenereerde lead zullen dus 5 euro zijn in deze advertentiecampagne. 

Case study

Met betrekking tot dit onderwerp zijn er twee boeken die, naar mijn bescheiden mening, je kunnen voorzien van meer informatie hierover en zeer waardevolle technieken voor het genereren van leads.

  • Het eerste boek è “Lead Generation” van Emanuele Chiericato. Dit boek geeft ons zeer nuttige inzichten om nieuwe contacten te verkrijgen en ze om te zetten in loyale klanten.

  • Het tweede boek dat ik je over dit onderwerp aanraad è “Lead Generation Funnel” van Alessandro Ponte en Cristian Marchisio.

       

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.