Stakeholders zijn gebruikers en groepen van mensen of activiteiten, die dezelfde belangen hebben die verband houden met het bedrijf.
Vroeger werden stakeholders, vooral in de economie, gedefinieerd als de entiteiten die feitelijk de impuls gaven aan het bedrijf: zoals werknemers, investeerders en leveranciers.
Momenteel ziet het concept van stakeholders dat verband houdt met marketing, een definitie van bredere reikwijdte.
Typologieën van stakeholders
Er zijn dus verschillende typen stakeholders:
- Interne en externe stakeholders: terwijl werknemers interne stakeholders zijn, worden leveranciers en andere entiteiten die we zojuist zullen bekijken, externe stakeholders genoemd.
- Slaapstakeholders of latente stakeholders: dit zijn mogelijke stakeholders die bijzonder goed in de gaten moeten worden gehouden door het bedrijf, omdat ze nog niet volledig betrokken zijn bij het productieproces maar dat binnenkort zouden kunnen worden (bijvoorbeeld een leverancier die nog niet betaald is, wat een slechte reputatie voor het bedrijf kan opleveren of zelfs juridische stappen kan veroorzaken).
- Opkomende belanghebbenden of regelgevers: de regelgevende belanghebbenden zijn degenen die de visie van het merk beïnvloeden en het imago ervan vervormen. Voorbeelden van regelgevende of opkomende belanghebbenden zijn de massamedia, lobbygroepen of machts- en drukgroepen en tenslotte, de publieke opinie. Andere opkomende belanghebbenden zijn ook andere actoren die met het bedrijf verbonden zijn, zoals concurrenten en partners.
Verschillen tussen belanghebbenden en aandeelhouders
Als de belanghebbende een entiteit is die het idee van jouw merk kan veranderen, dan bezit de aandeelhouder daarentegen aandelen in het bedrijf zelf; zij zijn de aandeelhouders van de onderneming.
Aandeelhouders hebben, afhankelijk van de aandelenwaarde van hun investering, meer of minder beslissingsbevoegdheid binnen de bedrijfsdynamiek. Ook financiële instellingen die leningen aan het bedrijf verstrekken en toekomstige investeerders worden als aandeelhouders beschouwd.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.