Kwalitatief onderzoek maakt deel uit van de tak van marketingonderzoek en wordt vaak gebruikt om te begrijpen wat de behoeften van consumenten zijn en deze uiteraard te vervullen.
Voor het uitvoeren van kwalitatief onderzoek wordt een steekproef van individuen genomen en worden tests uitgevoerd zoals concepttests (dat wil zeggen welke producten te gebruiken) en copytests (de tekst die moet worden gebruikt).
Via dit onderzoek probeert men bewuste en onbewuste emoties van de consument, de levensstijl, hoe en wat hij of zij koopt, te ontdekken.
Hoe een kwalitatief onderzoek uit te voeren
Kwalitatieve onderzoeken zijn gebaseerd op verschillende kenmerken:
- Neem steekproeven van weinig individuen:
- De gegenereerde gegevens zijn niet voor statistische doeleinden;
- Analyseert de gegevens niet statistisch maar verzamelt informatie op basis van de gestelde doelen.
In een project kan dit type onderzoek in verschillende fasen worden gebruikt, observatie en ideatie of ontwerp en validatie.
Daarom is het voor elk project belangrijk om een evaluatie uit te voeren om de meest geschikte instrumenten en technieken en de fasen waarin ze zullen worden gebruikt te definiëren.
Er kunnen drie soorten kwalitatief onderzoek worden gedefinieerd:
- Verkennend onderzoek: stelt in staat om een thema of probleem dat niet goed bekend is te analyseren. Dit gebeurt door middel van individuele interviews waarbij de behoeften van de gebruikers worden geobserveerd;
- Generatief onderzoek: maakt het mogelijk om gebruikers te betrekken in een soort gemeenschap die de generatie van ideeën mogelijk maakt;
- Evaluatief onderzoek: verzamelt feedback van gebruikers wanneer zij de interactie met de aangeboden digitale service ervaren.
Dus, op basis van het uitgevoerde kwalitatieve onderzoek, worden verschillende soorten instrumenten en technieken geassocieerd.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.