Kwantitatief onderzoek, zoals kwalitatief onderzoek, behoort tot marketingonderzoek.
Kwantitatief onderzoek heeft als taak de markt te analyseren en gegevens te verstrekken met betrekking tot marktaandelen, uitgevoerde tests en vraagvoorspellingen.
Dit type onderzoeken wordt uitgevoerd met een groot aantal individuen.
Er worden vragenlijsten gebruikt in de vorm van drie verschillende interviews:
- CATI-interview: het interview wordt telefonisch afgenomen;
- CAWI-interview: het interview wordt via het web afgenomen;
- CAPI-interview: het interview wordt gehouden met een direct gesprek, op de locatie van het interview ontmoeten interviewer en respondent elkaar.
Kwantiatieve onderzoeken bestuderen dus een bepaalde populatie en de relaties die ontstaan met een bepaald product.
Hoe een kwantitatief onderzoek uit te voeren
Kwantitatief onderzoek is gebaseerd op verschillende fundamentele factoren en om dit uit te voeren is het belangrijk om te kiezen op welk type men zich wil richten:
- Telefoongesprekken: er wordt een steekproef van mensen geselecteerd die abonnee zijn bij verschillende bedrijven en het interview wordt telefonisch afgenomen;
- Persoonlijke interviews: face-to-face contact tussen geïnterviewde en interviewer;
- Postinterviews: verzending naar het huisadres en werkplek van de geïnterviewde van een pakket met vragenlijst en instructies voor invullen;
- Web-gebaseerde interviews: via e-mail en internet.
Om een vragenlijst op te stellen, is het belangrijk om rekening te houden met een aantal aspecten om vervolgens de inhoudsanalyse van de vragen uit te voeren om te begrijpen of ze effectief kunnen zijn als test.
Verschil tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek
Veel van ons denken dat de twee soorten onderzoek, namelijk kwalitatief en kwalitatief, erg op elkaar lijken.
In feite is dat zo, maar als we in detail kijken, zijn er enkele kleine verschillen die we kunnen vaststellen.
Kwalitatief onderzoek verzamelt informatie om te begrijpen wat de behoeften van consumenten zijn om deze vervolgens te vervullen en is minder gestructureerd dan kwantitatief onderzoek.
Kwantitatieve gegevens kunnen je daarentegen helpen een algemeen beeld van de gebruiker te krijgen, terwijl kwalitatieve gegevens slechts een aanvulling van details zijn.
In feite kun je kwantitatief onderzoek gebruiken om een hypothese te formuleren, deze te valideren en de antwoorden op een veel expansievere manier te vinden.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.