Wat zijn referrals

De referral è de link van een webpagina die naar jouw site verwijst, è een soort digitale mond-tot-mondreclame die over jou laat praten op andere sites.

De referral is ontstaan met het doel om jouw website te promoten via samenwerkingen, meer of minder gestructureerd, met een klant of samenwerkingspartner die de link naar jouw site plaatst (in ruil voor een financiële vergoeding of niet).

Wat is referral marketing

Deze techniek è in wezen een echte marketingstrategie die verkeer naar jouw website brengt.

De oorspronkelijke site wordt referrer genoemd en herbergt jouw link (de referral link), dankzij een financiële overeenkomst die een vergoeding met zich meebrengt op het moment dat de link wordt aangeklikt, of als wederzijds uitwisselingslink (ook jij zult een link van de andere persoon hosten).

Wat is een referral programma

Een referral programma wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met winstoogmerk waarbij de referral (de persoon die al ingeschreven is voor het programma) een percentage geeft aan de oorspronkelijke inschrijver (een commissie voor de verkopen die via die link zijn gegenereerd). Deze vergoeding wordt referral fee genoemd.

In referral marketing bestaan er ook gratis referral samenwerkingen, zoals die tussen medewerkers en collega's, die geen financiële commissies omvatten en in plaats daarvan gebaseerd zijn op wederzijdse hulp en het uitwisselen van links. Deze gratis vorm van referral marketing is gebaseerd op referral web-sites, de sites waar de bestemmingslinks worden ingevoerd.

Verschil tussen referral programma en affiliate programma

Als, zoals gezegd, het referralprogramma zonder winstoogmerk kan zijn of een vergoeding tussen de twee partijen kan omvatten, maken acties deel uit van een referralprogramma waarin al een samenwerkingsrelatie bestaat tussen de partijen die leidt tot de referralrelatie en het vertrouwen tussen de partijen vaak essentieel is.

Affiliateprogramma's daarentegen zijn altijd met winstoogmerk en omvatten complexere relaties tussen de partijen.

Er is dus geen relatie tussen de twee partijen, maar eerder een ondergeschikte relatie waarin degene die de specifieke link op zijn website plaatst, door het bedrijf of de professional wordt betaald wanneer de gebruiker op die specifieke link klikt of een product koopt.

Er bestaan ook affiliateprogramma's tussen grote bedrijven en particulieren, zoals het Amazon affiliateprogramma, om maar een voorbeeld te geven.

Amazon biedt een programma aan waar de gebruiker zich kan inschrijven, speciale links op zijn of haar site kan plaatsen en, als de gebruiker via die link op Amazon koopt, een percentage van de verkopen ontvangt. 

Er zijn verschillende vormen van affiliate marketing (gebaseerd op verkoopcommissies of alleen klikken), maar in elk geval is de relevantie van het organisme dat de mogelijkheid tot verdienen biedt (de merchant), evenals de geleidelijke toename van inschrijvingen, cruciaal.

Wie Affiliate marketing doet, richt zich ook sterk op de commissies die worden gegeven voor het inschrijven van nieuwe deelnemers aan het affiliate programma zelf. 

Ook merchants zoals Dropbox of Wish en vele anderen hebben strategieën die voordelen of commissies bieden als je nieuwe mensen uitnodigt voor het programma en zij zich inschrijven.

De referral è een krachtig hulpmiddel om verkeer naar je site te verhogen, terwijl de affiliate è een concrete strategie voor het verdienen van geld is die afhankelijk is van de structuur van derde entiteiten en je eigen bekendheid.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.