In deze tutorial zullen we zien hoe we Whatsapp kunnen integreren met Framework360 om de marketingautomatiseringsfuncties te benutten en onze klanten rechtstreeks via Whatsapp te kunnen benaderen. Om dit te doen, zullen we een systeem gebruiken dat MayTapi heet. MayTapi is een derde partij service die het mogelijk maakt om Whatsapp te integreren met behulp van een emulator voor Whatsapp Web. MayTapi stelt ons in staat om meer automatiseringen te implementeren dan de officiële API's van Whatsapp, maar het is een betaalde service, dus na een proefperiode van 3 dagen moeten we een maandabonnement nemen om het te kunnen gebruiken.
Stap 1: registreer je op Maytapi en koppel ons Whatsapp-nummer
Eerst gaan we naar de website www.maytapi.com, klikken we op de optie rechtsboven “Login” en voeren we de registratieprocedure uit. Zoals eerder vermeld, zal het systeem ons in staat stellen om een gratis proefperiode van 3 dagen te ervaren, waarna we een abonnement op de service moeten afsluiten.
Zodra de registratie is voltooid, gaan we verder met het koppelen van ons Whatsapp- of Whatsapp Business-nummer op dezelfde manier als de klassieke koppeling die wordt gemaakt voor Whatsapp Web.
Om ons Whatsapp-nummer aan MayTapi te koppelen, klikken we op de groene knop “Add New Phone”.
Het systeem emuleert een Whatsapp-web, zoals weergegeven in de afbeelding:
Op dit punt moeten we de QR-code scannen die door onze Whatsapp- of Whatsapp Business-app op de telefoon is gegenereerd. Om dit te doen, gaan we naar de instellingen van Whatsapp door op de knop “ Instellingen” rechtsonder zoals weergegeven in de afbeelding:
Klik nu op de optie “Aangesloten apparaten”, klik vervolgens op “” en ten slotte scannen we de QR-code, zoals weergegeven in de volgende afbeeldingen.
Zodra de verbinding tot stand is gebracht, kunnen we de API's van MayTapi gebruiken om Whatsapp te koppelen aan Framework360. Om dit te doen, gaan we naar de optie in de zijbalk van MayTapi “Product ID & Token”.
Op dit punt kopiëren we de Product ID en de Token die we in Framework360 zullen invoegen, zoals we in de volgende stap zullen zien.
Stap 2: installeer de plugin “Maytapi – Whatsapp Api”
Om de plugin “Maytapi – Whatsapp API” op Framework360 te installeren, gaan we naar de suboptie van de hoofdsidebar van Framework360 “Plugins” door de volgende stappen te volgen:
Aanpassing > Plugins
Op dit punt zoeken we via het zoekmenu de plugin “Maytapi – Whatsapp API” en installeren we deze. Om de plugin te kunnen installeren, vraagt het systeem om de Product ID en de Token die we aan het einde van de vorige stap van de MayTapi-website hebben gekopieerd.
Stap 3: laten we de verzending en ontvangst van Whatsapp-berichten implementeren met Framework360
Zodra de plugin “Maytapi – Whatsapp API” is geïnstalleerd, zoals gezien in de vorige stap, vinden we onder de sidebar-optie “Pluginvoorkeuren” de optie “Maytapi – Whatsapp API”, waarmee we naar het instellingenvenster van de plugin kunnen gaan.
Binnen het instellingenmenu van de plugin kunnen we, via de optie “Berichtenontvangst”, de mogelijkheid inschakelen om rechtstreeks op het berichtenformulier van Framework360 de inkomende berichten van het Whatsapp-nummer dat we hebben geconfigureerd met MayTapi te ontvangen en eventueel op deze berichten te reageren. Bovendien, door de optie “Email verzenden bij ontvangst van een bericht” in te schakelen, kunnen we een email ontvangen met het ontvangen Whatsapp-bericht; door op de email te reageren, zal het systeem automatisch het antwoordbericht via Whatsapp verzenden.
Tenslotte, als we een Whatsapp-bericht naar een specifieke klant of naar een reeks klanten willen sturen, kunnen we naar het module “Berichten” van Framework360 gaan, via de gelijknamige optie in de zijbalk, en klikken op de blauwe knop “ Nieuwe boodschap” het systeem zal ons de mogelijkheid geven om een WhatsApp-bericht te verzenden.
Stap 4: laten we marketingautomatiseringen implementeren
Bovenop het bekijken en beantwoorden van WhatsApp-berichten via Framework360, kunnen we een reeks marketingautomatiseringen creëren. Door toegang te krijgen tot de sectie “Campagnes” in het hoofdmenu van Framework360, dat onder de categorie “Marketing” valt, kunnen we de automatische verzending van gepersonaliseerde berichten naar onze klanten instellen.
Om de automatische verzending van berichten naar onze klanten in te stellen, klikken we op een van de al gemaakte automatiseringen of maken we een nieuwe aan wanneer we ons in het detailvenster van de campagnes bevinden. Op elk punt van de automatisering, door op de knop “+” te klikken, zal de optie “ Stuur WhatsApp”. Door op deze optie te klikken, zal het systeem ons in staat stellen om de verzending van een WhatsApp-bericht te personaliseren.
Bijvoorbeeld, in de video aan het begin van de tutorial hebben we een automatisering gemaakt waarin, als de klant de e-mail niet binnen een bepaalde tijd na verzending bekijkt, automatisch een WhatsApp-bericht wordt verzonden. De implementatie van een automatiseringsproces dat ons in staat stelt om de klant via verschillende kanalen te bereiken, wordt beschouwd als een van de meest effectieve methoden voor marketingautomatisering. Echter, een advies dat we kunnen geven is om massale verzending van WhatsApp-berichten te vermijden om te voorkomen dat je het telefoonnummer door WhatsApp geblokkeerd krijgt.