Wat is merkwaarde

De brand equity, of merkwaarde, è de bagage van kennis en waarden die een merk in zich meedraagt, ontwikkeld in de loop der tijd.

In feite omvat de brand equity vele andere marketingtermen en is ze hoe dan ook verbonden met de algemene bekendheid van het merk.

Kenmerken van brand equity en de piramide van Keller

Brand equity è een fundamenteel concept voor de marketingstrategieën van een bedrijf en voor zijn succes op de markt.

Om de brand equity te meten è er een model geconceptualiseerd dat de piramide van Keller wordt genoemd, naar de achternaam van de bedenker, Kevin Lane Keller, een beroemde Amerikaanse professor in marketing die het bedacht.

De piramide van Keller bestaat uit vier fundamentele pijlers:

  • De eerste pijler van de piramide van Keller is de identiteit van het merk (de brand identity) die differentiatie creëert ten opzichte van concurrenten.
  • De tweede pijler van de piramide van Keller is de communicatie van het merk (de zogenaamde brand meaning).
  • De derde pijler van de piramide is de brand response (oftewel de reactie van de gebruiker op de communicatie van het merk) en, als gevolg daarvan, de brand image en de brand awareness.
  • De vierde pijler wordt gedefinieerd als brand relationship en vertegenwoordigt de relatie tussen de consument en het merk.

De brand loyalty is het resultaat van de verschillende factoren die we hebben geanalyseerd, maar die, hoe dan ook, zijn opgenomen binnen dezelfde brand equity.

Voorbeelden van toepassing van brand equity

Een belangrijk voorbeeld van volledige en gevestigde brand equity is die van Starbucks. De beroemde Amerikaanse multinational distribueert in wezen koffie, maar heeft een zo gevestigde brand equity dat het sociale waarden en marketing green met zich meebrengt, die echt belangrijk zijn!

Niet voor niets heeft Starbucks van 2018 tot 2019 zijn marktwaarde van het merk verhoogd van 9,52 miljard naar 11,8 miljard!

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.